سوره شهادت

بهشت بهای جان و مال مؤمنانی است که با خدا معامله کرده اند و سند آن، تورات و انجیل و قرآن است . وفا دار تر از خدا نیز به پیمان ، سراغ نداریم . پس چه تجارت پرسود و تضمین شده ای : شهادت در راه خدا.
خدا کارهای نیک شهیدان را ضایع نمی کند ، راهنمایی شان می کند و آن ها را به همان بهشتی که پیش از آن شناسانده بود و جایگاهی که می پسندند واردشان می کند. آشکار است که خدا هر کس که یاریش کند ، یاری می کند و گام هایش را استوار می سازد.
او بدی شهدا را می زداید و آنان را به بهشت های خرم وارد می کند . هم پاداش نیکو نزد خداست و هم او بهترین روزی دهنده است.
آنگاه که به شهید می گویند به بهشت وارد شو ، او می گوید ای کاش مردمان می دانستند چگونه خدا مرا آمرزید و در زمره عزیزان قرار داد.
جهادگران به رحمت خدا امیدوارند و نشانه گروندگان به حقیقت این است که همچون کافران، دوستان کشته شده در جنگ را از دست رفته نمی دانند . چون خداست که می میراند و زنده می کند . این در حالی است که مرگ در راه خدا پاداشی در پی دارد که از همه اندوخته آنان بهتر است . چه پاداشی بهتر از آمرزش و مغفرت شهید؟
پرسش این جاست که مگر از مرگ گریزی هست و آیا کسانی که از جهاد در راه خدا فرار کردند ، توانستند از چنگال مرگ برهند ؟ چه شهید شویم و چه در بستر بیماری و کهولت جان بسپاریم ، در محضر حضرت حق ، برمی خیزیم . پس چگونه است که سست اندیشان به زنده نماندن شهدا طعنه می زنند؟! تنها فرصت کمی باقی مانده تا مرگ! و هر کجا باشیم چه خانه و چه در صحنه نبرد ، به سوی جایگاه مرگ ، قدم خواهیم برداشت.
اما هیچگاه نباید شهدا را مرده پنداشت؛ آنها هم اکنون بر سر سفره روزی الهی نشسته اند و میهمان خان رحمت و مغفرت اویند. آنها چنان از فضل خدا شادمانند که حتی برای  دوستان خود در دنیا که هنوز بدیشان نپیوسته اند خرسندند که نه غمی خواهند داشت و نه ترسی. شهیدان از نعمت و فضل خدا شادمانند چه این که پاداش مؤمنان را تباه نمی کند.
شهادت یا پیروزی، نزد رزمندگان اسلام برابر است چون اجری بزرگ دارد و حتی پس از جراحت نیز به سوی جبهه ها می شتابند. این ها از دسته ای هستند که وقتی عافیت طلبان نصیحتشان می کردند و از دشمن هراسشان می دادند؛ با ایمانی راسخ تر در پاسخ می گفتند : خدا بهترین حامی است و ما را بس است. این گونه است که در سلامت کامل از جبهه ها برمی گشتند در حالی که باز در پی خشنودی خدا بودند. در واقع این شیطان است که دوستانش را می ترساند پس هشیار باشیم و خداترس! به وعده خدا تردید نکنیم که شکست و پیروزی در دست اوست چه ما زنده بمانیم و چه توفیق شهادت داشته باشیم.
اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک
برگرفته و بازنویسی از آیات قرآن :
نساء : 74ـ 78
بقره : 154و218
آل عمران : 154 ـ  175 و 195
توبه111 
احزاب 15 و 16
 محمد4 ـ7
حج 58  و59 
یس26و27