نوروز متفاوت‏ !

روز هجران و شب فرقت  یار آخر شد
زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد
آنهمه ناز  وتنعم که خزان می فرمود
عاقبت در قدم باد بهار آخر شد

زمین گهواره‌ای برای زندگی انسان‌هاست که آمد و شد فصل‌ها در آن به آرامی و شیرینی می‌گذرد بی آنکه حیات و ممات طبیعت ، خاطری را برنجاند.
شب، لباس و پوشش؛ و روز ، تلاش و معاش است و گردش ایام به کام  . این همه برای اندیشیدن است که: اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمْ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ *الحدید17* بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده مى گرداند. به راستى آیات ‏[‏خود‏]‏ را براى شما روشن گردانیده‌ایم، باشد که بیندیشید.
تحویل سال و تعطیلات ، فرصت خوبی است برای اندیشه و سفر! سفر در درون وبرون:
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِلْمُوقِنِینَ  -  وَفِی أَنفُسِکُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ *الذاریات21-20* و روى زمین براى اهل یقین نشانه‌هایى‏ است برای یقین کنندگان ، و در خود شما؛ پس مگر نمى بینید؟
واین فرمان ها که : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ ... *المائدة105* اى کسانى که ایمان آورده اید، برشما باد خودهاتان ... قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیٍْ قَدِیرٌ *العنکبوت20* بگو: «در زمین بگردید و بنگرید چگونه آفرینش را آغاز کرده است سپس ‏[‏باز]‏ خداست که نشأه آخرت را پدید مى آورد; خداست که بر هر چیزى تواناست.»
خدا انسان را به اندیشه و سفر بازمی خواند تا آدمی  ببیند فرجام تکذیب کنندگان، قدرتمندان خفته در خواب مرگ ، مشرکان ره گم کرده ، مجرمان بی‌چاره و سنت‌های فراموش شده را و فرابگیرد درس شیرین عبرت را از کتابخانه زیبای طبیعت.
این هشدار و فریاد بلند قرآن است برای دل هایی که  پیام خدا را از هنجره عالم خلقت می شنوند : أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ*الحج46*  آیا در زمین گردش نکرده اند، تا دلهایى داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوشهایى که با آن بشنوند؟ در حقیقت، چشمها کور نیست لیکن دلهایى که در سینه هاست کور است.
 بیاییم بهار 86 را سر آغاز هجرت به نفس خویش و جهان پر رمز و راز قرار دهیم و در این سیر آفاق و انفس ، کتاب خدا قرآن را راهنمای سفر خویش بدانیم.
سالی که گذشت سال پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله )بود و بجاست تصمیم بگیریم  قرآن را در سالی که می آید ، شراب جان سازیم و آیات آن را بنوشیم.
با نوروزی که می آید ، سفر اندیشه را آغاز کنیم و در دریای معرفت الهی به صید مروارید توحید دست بیازیم .آنگاه که شهر به شهر می رویم و منزل به منزل ، خیمه می زنیم و آنگاه که خلوت می کنیم لحظه به لحظه کردارمان را تداعی می کنیم .
و باز چه فرصت خوبی برای تازه کردن دیدارها و آشنایی‌ها و صله رحم . چه زیبا می فرماید : یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفُسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رَجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا*النساء1* اى مردم، از پروردگارتان که شما را از «نفس واحدى» آفرید و جفتش را ‏[‏نیز‏]‏ از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد، پروا دارید; و از خدایى که به ‏[‏نام] او از همدیگر درخواست مى کنید پروا نمایید; و زنهار از خویشاوندان مَبُرید، که خدا همواره بر شما نگهبان است.
 امید که هرجا هستیم ، توفیق امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشیم و همگان را از غفلت تعطیلات به حضور معنویات دعوت کنیم . چه این که حضرت حق می فرماید :وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ*آل عمران104*
و باید از میان شما، گروهى، ‏[‏مردم را‏]‏ به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند، و آنان همان رستگارانند.
                         رستگار باشید و پیروز!