تقدیر حوزه از اخراجی ها


استقبال بالای مردم از فیلم اخراجی ها ساخته مسعود ده نمکی ، نقطه عطفی در عرصه فرهنگی و سینما ایجاد کرده و ناگزیر نقدها و نظرهای بسیاری را باخود همراه کرده که به حجم آن افزوده خواهد شد.
شاید هنوز زود باشد که در باره این فیلم حرفی زد و یا باید نقد آن را به کارشناسان سپرد اما ، در همین مرحله که پرده سینماها در حال اکران آن هستند ، جا دارد یکی دونکته باریک تر از مو را یاد آوری کرد.
در متن این فیلم نکته‌ای نهفته که آن را از دیگر فیلم‌های همسان چه در زمینه طنز چه در عرصه فیلم جنگی و چه مایه مذهبی جدا می کند.
در هر سه گستره ، اخراجی ها تعمد دارد گزارش گر واقعیت باشد نه تصنع، شعار و خیال.
طنز پردازی های ساختگی که هیچ گاه ملموس و قابل تجربه نیستند ، صحنه های ویژه جنگی که خیال پردازانه و شبهه ناک هستند و نگاه‌های بی‌ریشه مذهبی که غالبا ضد مذهب هستند از جمله آسیب های فیلم های ایرانی است و گاهی باید ضمن خسته نباشید به سازندگان متعهد آنها ، خواهش کرد که دیگر در این موضع ها فیلم نسازند!
سخن در این باب بسیار است اما آنچه که این نوشته مورد نظر دارد بخش مذهبی به ویژه روحانیت است.
شخصیت حوزوی ، با توجه به تقدس دینی و شرعی و ملاحظات سیاسی، همواره سوژه‌ای دور از دسترس هنرمندان بوده اما چندی است سینما و تلوزیون رویکرد ویژه‌ای را آغاز کرده و مستقیم و غیر مستقیم به این مسئله می‌پردازد.
این کار تازه البته اشکالات فراوان خود را دارد و شاید کسی نیست که مشاوره و اصلاح آن را به عهده بگیرد .  این آثار تاکنون توانسته‌اند دسیافتنی بودن و قابل نقد بودن این قشر را مطرح کنند اما فاصله آن ها تا واقعیت بسیار است که جدا از این موضوع ، نشانگر پایین بودن سطح علمی و پژوهش دست اندرکاران این رشته است .
اخراجی‌ها نگاه واقع‌گرایانه خود را در بازی و نقش روحانی نیز رعایت کرده است . شاید جالب باشد که بدانیم آمار شهدای روحانی به نسبت جمعیت صنفی، بالاترین رتبه را دارد . این غیر از حضور فعال طلاب در جبهه ها و نقش تبلیغی روحانیت در پشت جبهه دارد اعم از تربیت نیرو و اعزام و امور فرهنگی. سند این حضور را می توان در وصیت نامه شهدا در رابطه با روحانیت دید تا جایی که برخی شهیدان وصیت می کردند که پس از تشییع ، نمازشان را امام جماعت محل یا روحانی معتمد شهر یا امام جمعه بخواند.
شخصیت روحانی در اخراجی‌ها نقش مردمی ، تربیتی ، فرهنگی ، پرهیز از شعار، حضور در صحنه و جانفشانی را به خوبی ایفا می‌کند. چیزی که خود شعار نیست بلکه گوشه‌ای است از واقعیت‌های زیبای هشت سال دفاع مقدس.
اکنون از خود می‌پرسیم آیا حوزه علمیه به این نگاه و اثر بدیع چه خواهد گفت .
باید منتظر آفرین حوزه نشست تا رابطه حوزه و هنر را در نقطه‌ای که هنر به استقبال آمده است دید.

سیتا



برای اتحاد ابتدا...


سال 86 شاید متفاوت از سال‌های پیشین نام‌گذاری شد . در واقع امسال  نه به خاطر مناسبت تقویمی بلکه به خاطر وجود دو عنصر تخریبی دشمن ، و برای جلوگیری از تهاجم آن ، به رمز یا نام وحدت ملی و انسجام اسلامی ، نامیده شد.
این دو عنصر عملیاتی دشمن عبارت است از :« ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان و اختلاف در جهان اسلام» .
اکنون باید دید برای رسیدن به وحدت ملی و انسجام اسلامی در طول یک سال ، چه راهکار هایی وجود دارد:

ادامه مطلب...

چکیده سخنان رهبری

داشتم رو یه مقاله کار می کردم گفتم شاید بقیه هم بخوان از پیام نوروزی رهبری استفاده کنن خلاصش کردم :


1. نامگذاری سال 1386 به اتحاد ملی و انسجام اسلامی .
2. آرزو و امید همه ایرانیان " استقلال ملی ، عزت ملی و رفاه عمومی ملت " است.
3.  این اهداف به برکت " ایمان اسلامی ، اتحاد کلمه ، امید و عزم ملی ، استفاده صحیح از ظرفیتهای کشور و تدبیر و تحرک و تلاش " محقق خواهد شد.
4. مستحکم کردن پیوندهای عاطفی ، شادی و طراوت دل ها و نوکردن محیط زندگی از جمله خصوصیات " زیبا ، نجیبانه و مهربانانه " نوروز و همگی مورد تایید آیین مقدس اسلامی است.
5. دستیابی به معرفت پیامبر اعظم زمانی بسیار گسترده می طلبد و در واقع همه سالهای ما سال پیامبر اعظم است.
6. تلاش در زمینه های علمی و اقتصادی و متجلی شدن ابهت ملی ایرانیان از نشانه های پیشرفت های چشمگیر ایران در سال 85 محسوب می شود و با همت بلند آحاد مردم و مسئولان ادامه خواهد یافت.
7. بیداری ، امید ، عزم عمومی و اعتماد به نفس ملی، دستمایه حرکت به سوی آینده ای مطلوب است.
8. " ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان " و " به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور " دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
9. تلاش اقتصادی همه مردم و استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور ، خنثی کننده تلاش‌های دشمنان برای متوقف کردن روند آبادانی و پیشرفت کشور خواهد بود.
10. درسال 86 همه صنوف مردم ایران با اتحاد ملی ، حرکت پرامید به سوی آینده درخشان خود را شتاب می بخشند و همه ملت های مسلمان نیز با انسجام اسلامی و تقویت برادری اسلامی وحدت کلمه خود رانشان خواهند داد.


طبیعت بهانه است!

در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد     عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
جلوه ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد

اسلام عزیز برای گسستن بند اسارت انسان و پرواز او در ملکوت ،  زنجیره هدایت را به سینه طبیعت آویخته و از هر خرافه و بدعت و رسم جاهلی ، پروا داده است .
آدمی مرغ خوش الحان باغ رضوان است که چندی به قفس تن گرفتار آمده :

                                     چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست   روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم

برای بازگشت به آن جنت خلد، باید که سر تسلیم فرود آورد که فرمود «جملگى از آن فرود آیید. پس اگر از جانب من شما را هدایتى رسد ، آنان که هدایتم را پیروى کنند بر ایشان بیمى نیست و غمگین نخواهند شد » *البقرة38*
حکم هوا و هوس و شیطان ، حکم جاهلیت و حکم خدا و پیامبر و عقل ، حکم سعادت‌بخش است :
«آیا خواستار حکم جاهلیت اند؟ و براى مردمى که یقین دارند، داورى چه کسى از خدا بهتر است؟» *المائدة50*
اسلام ، فراخوان خداست که انسان را به سوی خویش می خواند . دعوتی که چشم‌ها را می‌گشاید تا بنگرند و به اندیشه بیانجامند : « و چه بسیار نشانه ها در آسمانها و زمین است که بر آنها مى گذرند در حالى که از آنها روى برمى گردانند»*یوسف105*
طبیعت نیز دعوتنامه زیبای خدانشانی است که غفلت را بر نمی‌تابد تا برای اندیشه وران نشانه‌ای باشد:
اوست کسى که از آسمان، آبى فرود آورد که آشامیدنى شما از آن است، و روییدنی  که ‏‏رمه‌هاى خود را در آن مى‌چرانید از آن است. به وسیله آن، کشت و زیتون و درختان خرما و انگور و از هر گونه محصولات ‏‏‏‏دیگر براى شما مى رویاند. قطعاً در اینها براى مردمى که اندیشه مى کنند نشانه اى است. *النحل10-11* و چه زیبا تر است که : « آنچه در آسمانها و آنچه در زمین از جنبندگان و فرشتگان است، براى خدا سجده مى کنند و تکبر نمی ورزند از پروردگارشان که حاکم بر آنهاست مى ترسند و آنچه را مأمورند انجام مى دهند » *النحل49-50*
اکنون گوش شنوا می خواهد که آهنگ تسبیح طبیعت را بشنود : « و خدا از آسمان آبى فرود آورد و با آن زمین را پس از پژمردنش زنده گردانید، قطعاً در این ‏[‏امر‏]‏ براى مردمى که شنوایى دارند نشانه اى است » *النحل65*
روز طبیعت فرصت مناسبی است تا « بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده مى‌گرداند. به راستى آیات ‏[‏خود‏]‏ را براى شما روشن گردانیده‌ایم، باشد که بیندیشید» *الحدید17* « در زمین بگردید و بنگرید چگونه آفرینش را آغاز کرده است سپس ‏[‏باز]‏ خداست که نشئه آخرت را پدید مى‌آورد؛ خداست که بر هر چیزى تواناست.» *العنکبوت20*
امروز باید از فضای سبز ، از درخت و چمن و گل ، عطر معرفت نیوشید و صلای توحید زد که:

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی   که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است    حیف باشد که زکار همه غافل باشی

«آیا به سوى پرندگانى که در فضاى آسمان، رام شده اند ننگریسته اند؟ جز خدا کسى آنها را نگاه نمى دارد. راستى در این ‏‏‏‏[قدرت نمایى] براى مردمى که ایمان مى آورند نشانه هایى است» *النحل79*
روز طبیعت را روز خداشناسی قرار دهیم و لذت بی هدف را به شادمانی عبادت مبدل کنیم .


فال حافظ

جاتون خالی عیدیه رفتیم سر مزار حافظ و سعدی و برو بچز!

کلی خاطره و عکس دارم که به ترتیب می نویسم اما

بین اون همه جمعیت جورواجور که نمی دونم برای چی اومده بودن حافظیه

من داشتم با لبتابم فال میگرفتم واسه خودم

تا این که به ذهنم رسید ببینم خواجه در باره قرآن چی می گه

عجب محشری !!!

به این مفتی ها نمی گم چی شد به زودی مقاله حافظ و قرآن رو می نویسم اگه طالب بودین بخونین!


شلمچه عین شلمچه است کجا تو می فهمی؟

نوروز 85 هم  همچون سال های گذشته ، راهی سرزمین های نور شدیم . شلمچه  تکه‌‌ای از بهشت ، برای کار هنری ، خط و نقاشی و هدیه زائرانی که آمده بودند عیدی‌شان را از شهدا بگیرند .
به قول یک ناشناس :
«در شلمچه این سخن باید نوشت   جای پای هرشهیدی شد بهشت»


در این میان نکاتی چند به ذهن می خورد که باید جایی ثبت می شد ، شاید سال‌های آینده، شلمچه را جور دیگری ببینیم .ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5