• وبلاگ : نوشته هاي حامد عبداللهي
  • يادداشت : تقدير حوزه از اخراجي ها
  • نظرات : 1 خصوصي ، 12 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + وحيدي 

    با سلام

    حامد جان سينما و فيلم گزارشي از واقعت ها يا نشان دادن ايده الها، انتقا‍د و يا بيانگر نوعي فلسف هاي فكري واجتماعي و... است در نوع نگاهي كه ده نمكي در اين فيلم دارد بيشتر گزارشي از نوع تفكرات موجود در جبهه بوده است با نيم نگاهي به پشت جبهه .

    ده نمكي در بيان شخصيت هاي معنوي اشتباهاتي دارد كه ميشود به عدم شناخت كامل از دين گذاشت و اما در بيان شخصيت خاص روحاني:

    در اين كه در هر قشري شخصيت هاي متفاتي وجود دارد شكي نيست اما چون اينجا در صدد بيان اين اقشار است دقت بيشتري لازم است،كه تمام حرف زده شود مثلا در مورد فرمانده هان بيشتر از سه نوع فرماندهي را به نمايش مي گذارد كه خود اين تقسيم بندي جداي از نحوه پردازشآنها كار دقيق و پسنديده ايست . امادر مورد روحاني تنها به يك قشر از آنها آن هم ضعيفترين شان اشاره شده يك شخصيت منفعل نه فعال دست وپا گير بدون فعاليت هاي اجتماعي پيچيده در لباسها و حتي سن وسال واندامي كه همه حاكي از عدم توانائي وي در حركت هاي سريع متناسب با جنگ و حتي در جنبه هاي ارشادي در درجه هاي بعد از شخصيت ميرزا ......راستي چرا بايد منتظر قدر داني حوزه اين فيلم بود «بد تبليغ كردن از تبليغ بد كردن بدتر است» با آرزوي توفيق براي شما. وحيدي

    + رضا 
    سلام درباره نقش روحانيت در جنگ و انعكاس آن در فيلم اخراجي‌ها، ساخته آقاي مسعود ده‌نمكي، مطالب زير بسيار قابل تامل است: 1. شخصيت ميرزا، كه ده‌نمكي او را عارف كامل مي‌خواند، به متصوفه نزديكتر است تا عارف اسلامي. حتي اگر او را بتوان در زمره عارفان مسلمان قرارش داد كه نمي‌توان، چنين شخصيت‌هايي از عارفان قاعد بوده‌اند تا عارفان قائم. و هيچگاه همانگونه كه در دوران جنگ ديديم، اين گونه افراد فرمان جهاد نداده‌‌اند. و به نظر مي‌رسد نويسنده در صدد پاكسازي چهره چنين افرادي بوده و نمي‌دانم چه عمدي داشته كه سازي هم به دست عارفي داده باشد. 2. انتقاد اصلي من به شخصيت روحاني حاضر در فيلم است. ده‌نمكي، شايد جنگ را خوب درك كرده باشد، اما با شخصيتي كه از روحانيت در فيلمش ارائه كرده، معلوم است همه زواياي جنگ را خوب نديده. او نقش تصويربرداران جنگ را به خوبي نشان داده اما وقتي به روحانيت جاضر در جنگ مي‌پردازد، گويي هيچ گاه با يك روحاني در صحنه نبرد مواجه نشده است. خوب بود لااقل سري به كتابخانه حوزه هنري مي‌زد و چند كتاب درباره شخصيتهايي چون شهيد رداني‌پور، شريف‌قنوتي و... مي‌خواند و يا دست كم آرشيو فيلم‌هاي شهيد آويني را گذرا نگاهي مي‌انداخت. روحاني ساخته ده‌نمكي، در صحنه نبرد هيچ‌گاه از عبا و قباي خويش بيرون نمي‌آيد و به جاي تفنگ، تسبيح به دست مي‌گيرد و غير از استخاره و نصيحت و توبه‌فرمايي كاري از دستش برنمي‌آيد و هميشه هم بيرون گود ايستاده و دست آخر هم با نوش جان كردن شربت جانبازي از صحنه نبرد مي‌گريزد! به راستي، روحانيتي كه در طول جنگ به نسبت جمعيتش بيشترين شهيد را تقديم كرده است، اين گونه بوده است؟ اگر كمال تبريزي و يا كارگردان ديگري چنين تصويري از روحانيت ارائه مي‌كرد، خود ده‌نمكي با او چه مي‌كرد؟ به اعتقاد من توهين به روحانيت در فيلم اخراجي‌ها به مراتب بيش از آن بود كه در مارمولك انجام شده بود و جا داشت در اين باره هم به او تذكري داده مي‌شد. هر چند شخصيت گرينف در اخراجي‌ها نيز روحاني ديگري بود كه لباس روحانيت نداشت...
    + رهگذر 
    شما به زور مي‌خواهيد حوزه را به آفرين‌گويي تشويق كنيد. نويسنده اين يادداشت، ظاهرا از نقد سينما و داستان چيزي نمي‌داند.
    + آويني 

    بسمه تعالي

    جاي بسي شگفتي از شماست که چگونه يک فيلم طنز را که بازيگراني در آن ايفاي نقش کردن که هيچ روحيه بسيجي و حماسي ندارند مخصوصا بازيگران زن آنرا چنين تقدير مي کنيد. آ

    يا اين فيلم و نظاير آن مي تواند تنها گوشه اي از عظمت دفاع مقدس را چنان که در مجموعه روايت فتح شهيد عزيز آويني تهيه گرديد در اذهان زنده کند. اگر چنين نيست پس چه تقديري؟

    + نمك خورده 
    بنام خدا شايد يكي از كساني كه در آن دنيا و در پل صراط يقه تهيه كننده و نويسنده و كارگردان اين فيلم را بگيرد فقط اين نويسنده كوچك و جانباز باشد . ولي بعضي وقتها بعضي ها جسارت را با بيشعوري و حماقت و پررويي و ....... عمدا اشتباه ميگيرند. آيا آن مجيد سوزوكي فيلم شما همان شهيد مجيد سوزوكي است ؟ اي كور اي كر اي گداي شهرت و معروفيت و منم منم ، كجا در سالهاي آخر جنگ در جبهه از آن كوفت و زهر ماري ها ميخوردند و از آن ورق ها ميآوردند و كجا سيگار ميكشيدند و كجا مواد مخدر استفاده ميكردند آنهم در بسيج ؟ خدا وكيلي آيا شيطان همين برنامه را داشته و لي نتوانسته و جنابعالي آنهمه تلاش شيطان را برايش به نتيجه رسانده اي؟ بودند سوزوكي ها ولي نه سوزوكي هاي تو . فكر كردي اينجا آمريكاست و جنابعالي هم فيلمساز هاليوود هستي كه بدون چشم به آخرت و حساب و كتاب فيلم پولساز با هر گونه توهين به مقدسات مردم بسازي؟ خدا وكيلي اگر در پايان فيلمت مجيد پولساز تو شهيد نميشد براي گفتن چي داشتي ؟ خيلي ها فيلم كمدي ساختند و خيلي ها فيلم انتقادي ساختند ولي هيچكس اجازه نداده به خودش كه مسخره كند ؟ دار و دسته تو از آن دار و دسته هايي است كه اگر در آمريكا بودي فيلم هاي را كه به ساحت ........ و در مورد .... بود با افتخار همانگونه كه ميسازند تو نيز ميساختي. يعني آدم اينهمه پست ، نمك خوردي و نمكدان را بشكني ؟!!!!! و بعد اجازه نمايش بدهند و بعد ....... عجب سناريوي افتضاحي شد . واي بر من از روز حساب و كتاب و واي بر شما از روز حساب و كتاب مطمئن باش همانگونه كه امروز در حل جزا شدن ديروزت هستي حتما فردا هم جزاي دنيوي امروزت را خواهي ديد.
    + يك طلبه 
    بابا آخه حوزه كي تشكر كرده ؟!!! چرا خودتونو جاي حوزويان جا مي زنيد !!!!!!!!
    + يكي 
    بسيار طنز سطح پاييني داشت. كليشه اي و شعاريك . خيلي بد!!!!!!!!
    + يكي 
    تقدير صحيح نيست، زيرا به معني اندازه گيري است. صحيح آن است که نوشته شود قدرداني يا تمجيد.

    به نام خدا. سلام. بنده اين فيلم را ديدم. هم خنديدم و هم گريستم. جالب بود و پرمعنا؛ اما جاي كار هم داشت. روحاني فيلم هم في الجملة‏ خوب نقش بازي كرده بود.

    خوشحال مي شوم كه لينكم فرموده، خبرم نماييد.

    التماس دعا!

    سلام
    بايد بگم بخشي از اين فيلم مستقيما به حوزه و روحانيت مربوط ميشه، يعني همون روحاني فيلم بسيار ضعيف بود و قابل نقد...به تعبير من حاج آقاي اين فيلم بيش از اندازه با حال بود،... عدم برخورد صريح و جدي با مصاديق گناه از جمله در اين فيلم يکي از نقاط ضعف بسيار مشهود اين روحاني بود که قابل نقد است... .
    به نظر بايد هم براي حوزه علميه و هم براي مردم جا بيفته که حوزه علميه بايد در چنين مواردي اعم از هنري و ورزشي وارد بشه نقد کنه، تشويق کنه و ... . اما کي، چگونه و به چه نحوي؟
    مناسبه که توي نوشته هاي بعدي خودتون به ارائه راهکار براي اين مسئله بپردازيد!
    به ياد داشته باشيد که حوزه علميه حتي در مواردي مانند قهرماني آقاي رضا زاده که مقام معظم رهبري(دام ظله العالي) براي آن به صورت رسمي پيام صادر کرد، هيچ واکنش خاصي نشان نداد! داد؟... .
    يا علي و خدا نگهدار

    سلام

    خيلي از بچه هاي ما كه سالها بود سينما نرفته بودند بلند شدند رفتند و اين فيلم را ديدند .

    البته ما عددي نيستيم . اما به اندازه خودمون تقدير مي كنيم .

    يا علي

    به نام خدا و سلام

    اميدوارم اظهار نظرهاي آ‍قاي ده نمكي هم مثل اين فيلمش متعادل شده باشه و در جهت تقويت نظام باشه
    به هر حال نوشته جالبي بود
    لينك مركز كتاب شيعه هم زحمت نيست اد كنيد

    www.shiabookcenter.com