قرائت‌های گوناگون از امامت

در پی درج نوشتاری با عنوان «بازخوانی امامت در پرتو شخصیت حسینی» در روزنامه شرق، هفته‌نامه افق حوزه با چاپ مقاله‌ای به نقد آن پرداخت.

در پی درج متن سخنرانی محسن کدیور با عنوان «بازخوانی امامت در پرتو شخصیت حسینی» در شماره 713 روزنامه شرق (یکشنبه 14 اسفند 84) هفته‌نامه افق حوزه با چاپ مقاله‌ای، به نقد این متن شتافته است.
افق حوزه ضمن تشکر از همه کسانی که در دفاع از کیان مکتب حقه، نقدهای خود را ارسال کرده‌اند، مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی را انتخاب و در صفحه 6 شماره 103 به چاپ رسانده است:
در ابتدای این مقاله آمده است: «... ادعا شده است که مفهوم امامت، در جهان تشیع دچار استحاله گردیده و در صفات امام و شاخص‌های امامت، تحول رخ داده است. بدین صورت که در قرن اول و دوم، امام با اوصافی غیر از آنچه در قرن‌های سوم و چهارم و پس از آن شهرت و رسمیت یافته است، معرفی شد. آنچه در آن دوران مطرح بود، عمل به قرآن، حق مداری، عدالت، تهذیب نفس، اقامه دین، عقل درایتی در مقابل عقل روایتی و افضیلت علمی بود و از نصب الهی و نص شرعی، عصمت و علم غیب، به عنوان اوصاف امام و شاخص‌های امامت سخنی به میان نیامده بود، این اوصاف چهارگانه توسط حاکمان شیعه در قرن‌های سوم و چهارم مطرح شده و به تدریج در شمار شاخص‌های رسمی امامت شیعی قرار گرفته و جزء بدیهیات و مسلمات مذهب شده است».
حجت‌الاسلام ربانی در بخشی از نقد خود می‌نویسد: «تفویض، خواه در تکوین باشد یا در تشریع، هرگاه به گونه‌ای باشد که برای پیامبر یا امام، نوعی تأثیر استقلالی در عرض خالقیت و ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند اثبات گردد، شرک و باطل است؛ چنان‌که اگر کسی برای ائمه (ع) شأن تشریعی قایل شود، هرچند آن را به وحی یا الهام الهی مستند نماید، باطل است، چرا که با اصل خاتمیت منافات دارد.
در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: « از ویژگی‌های برجسته مکتب اهل بیت (ع) اعتدال و پیراستگی از افراط و تفریط است. در این مکتب، عقل و وحی، تعقل و تعبد و توکل و توسل، هم آهنگ و مکمل یکدیگر به شمار آمده و اجزای یک نظام فکری و عمل معتدل که همان صراط مستقیم خداوندی است را تشکیل می‌دهند. دعاها و زیارت‌هایی که از امامان اهل بیت (ع) نقل شده است را باید در یک نظام یکپارچه مطالعه کرد و از نگرش گزینشی و تفکیکی پرهیز کرد».
گفتنی است روزنامه شرق در شماره 732 خود نقد مهدی نصیری که سخنان کدیور با عنوان «تبیین امامت در پرتو قرآن و عترت» منتشر کرده است.