چه خبر از القاعده؟

در آغاز نگاهی بیاندازیم به امکانات، ابزارها و توانایی های القاعده که در رسانه‌ها منتشر شده است:
"ولادیمیر کولشوف" مدیر اداره امنیت چچن می گوید: "بر کسی پوشیده نیست که جمهوری های قفقاز شمالی مورد توجه بیش از حد به اصطلاح مبلغانی است که فرقه های افراط گرای اسلامی را تبلیغ می کنند".
سازمان تروریستی "القاعده" یکی از مهمترین اعزام کنندگان گروه های مبلغ ایده های افراط گرایی محسوب می شود. ژنرال "آرکادی یدلیف" معاون رییس وزارت کشور روسیه می گوید: تلاش بی وقفه سازمان های بین المللی تروریستی قبل از هر چیز "القاعده" برای بی ثبات سازی اوضاع در اینگوشتیا، داغستان، کاباردینو-بالکاریا و چچن ادامه دارد.


روزنامه "تایمز" چاپ لندن نوشت:" القاعده که از عراق، پاکستان و افغانستان رانده شده است، در بخشی از صحرای بزرگ الجزایر ناحیه ای را برای ادامه فعالیتهای خود برگزیده است تا بتواند از آن برای تدارک حملات تروریستی علیه بخشهای جنوبی اروپا استفاده کند".
این روزنامه درشما ره خود افزود:" منابع اطلاعاتی غربی میگویند گروهی که خود را "القاعده در سرزمین مغرب اسلامی" میخواند، تلاش می‌کند در شمال افریقا برای خود جای پایی بگشاید و از طریق اتحاد با گروههای بنیادگرا در منطقه سیاستهای تروریستی اسامه بن لادن را به اجرا بگذارد".
"تایمز" نوشت: منابع اطلاعاتی آلمان می‌گویند این امر آن‌ها را عمیقا نگران کرده است. فرانسه هم در این‌باره ابراز نگرانی کرده است. رئیس جمهور فرانسه در سفرش به تونس گفته است: "اگر امروز و یا فردا رژیمی مانند طالبان در یکی از کشور های شمال آفریقا بوجود آید آیا اروپا و بخصوص فرانسه می‌تواند احساس امنیت کند؟"
به نوشته روزنامه تایمز، در سال 2006 گروه سلفیه در الجزایر ادغام خود را با القاعده اعلام کرد و با بن لادن دست بیعت داد. مقامات امنیتی بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، اسپانیا و انگلیس درباره فعالیتهای القاعده و گروههای وابسته به آن در شمال آفریقا بشدت ابراز نگرانی کرده اند. آنها می‌گویند القاعده در این بخش از جهان دارای جنگ‌جویان و طرفداران قابل ملاحظه ای شده است. به گفته این منابع، القاعده در بخشهایی از مغرب، تونس، لیبی، نیجریه، نیجر، چاد، سنگال، موریتانی و بورکینا فاسو اردوگاههایی برای آموزش نیروهایش بوجود آورده است. جنگجویان القاعده به سلاحهای مدرنی هم دسترسی پیدا کرده اند از جمله مواد شیمیایی برای ساختن بمب و مواد منفجره برای اجرای حملات انتحاری. در این حال، گزارش تازه پلیس بین المللی نشان میدهد که بیشتر 340 نفری که درعملیات تروریستی در سالهای 2005 و 2006 در اروپا دستگیر شدند، از الجزایر، مغرب و تونس به اروپا آمده و با سلفیه و گروههای تروریستی دیگری هم مرتبط بودند.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم "شارلوت هیل"  نوشت: مسئولان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا و پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی این هفته از افزایش شمار غربی هایی خبر دادند که به استخدام القاعده در می آیند.
به اعتقاد کارشناسان، آمریکا در مقابل رخنه این قبیل افراد آسیب پذیر است.
"رابرت مولر" رئیس اف بی آی روز سه شنبه در کنگره گفت: القاعده با این فکر که غربی ها گذرنامه های معتبر اروپا یا آمریکای شمالی دارند و راحت تر می توانند از زیر نگاه های مشکوک بگریزند و وارد خاک آمریکا شوند این قبیل افراد را به استخدام خود در می آورد.
"مایکل هایدن" رئیس سیا نیز روز یکشنبه گفته بود: شبکه تروریستی القاعده تروریست هایی را با "ظاهر غربی" به کار گرفته و آموزش می دهد.
"هایدن" در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی افزود: این افراد ماموران و تروریست هایی از کار در می آیند که در فرودگاه توجه ماموران گمرک را به خود جلب نمی کنند و شک بر انگیز نیستند.
"ماتیو لویت" کارشناس موسسه سیاست خاورمیانه در واشنگتن می گوید: این تروریست ها می توانند هر کسی باشند. آمریکا نگران است که این افراد بتوانند از طریق برنامه هایی که برای برخی کشورهای غربی اجرا می شود بدون روادید و با گذرنامه های معتبر وارد خاک آمریکا شوند. 
به اعتقاد  "تد گالن کارپنتر" کارشناس موسسه کاتو Cato، به دست آوردن شمار دقیق این افراد بسیار دشوار است. آنها متولد کشورهای غربی هستند یا ظاهر غربی دارند و از جمله مسلمانان بوسنی یا کوزوو هستند. مطمئناً شمار آنها به هزاران نفر می رسد اما کسی دقیقاً نمی داند آنها چند نفر هستند.
این کارشناس افزود: اگرچه این گونه سازمان ها علاقمندان کمی در غرب دارند اما برای پیشبرد اهداف خود به افراد زیادی نیاز ندارند.
"لویت" افزود: القاعده می کوشد تلاش آمریکا و سایر کشورها را برای شناسایی تروریست ها خنثی کند و باید دانست رخنه این قبیل افراد تهدیدی جدی برای جوامع بزرگ و وسیعی مثل آمریکا و اتحادیه اروپا است.
"لویت" در ادامه از نگرانی مسئولان مبارزه با تروریسم در پاریس، برلین و لندن از این مسئله خبر داد.
به نوشته هفته نامه "نیوزویک"، مسئولان آلمانی بر روی پرونده یک گروه تروریستی وابسته به یک گروهک ازبک تبار کار می کردند. مسئولیت این گروه را "فریتز گلویچ"  بر عهده داشت، یک آلمانی که به اسلام گرویده بود و هم اینک در زندان است.
اما "برایان جنکینز"، کارشناس تروریسم در موسسه "راند" Rand معتقد است هر چند نگرانی درباره احتمال ورود افرادی به آمریکا برای انجام حملات تروریستی همچنان باقی است اما هم اینک مهمترین مسئله نگران کننده، تروریست های محلی هستند، یعنی شهروندان آمریکایی که در خود آمریکا زندگی می کنند.
وی می گوید: استفاده از ماموران خارجی بعد از حوادث یازدهم سپتامبر چندان سابقه نداشته است. در حوادث ترکیه، اسپانیا و لندن و سوءقصدهای نافرجام آلمان، دانمارک و کشورهای دیگر، گروه های تروریستی خارجی دست نداشتند و همگی از داخل کشورها سازماندهی می شدند.


سفیر آمریکا در عراق اذعان کرد افغانستان جبهه‌ اصلی نبرد علیه القاعده است.  به گزارش خبرگزاری ایسنا ، "رایان کروکر" سفیر آمریکا در عراق که از پاسخ مستقیم به سوال سناتور "جوزف بایدن" در مورد اینکه آیا تمرکز نبرد علیه القاعده در عراق است یا افغانستان طفره میرفت، در نهایت گفت: "القاعده در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان را تهدید جدیتری می‌دانم."
سناتور "بایدن" که در این جلسه "کروکر" را هدف سوالات مکرر خود قرار داده بود، پرسید "آیا القاعده در عراق تهدید بزرگتری علیه منافع آ‌مریکا است یا القاعده در مرز افغانستان - پاکستان" که کروکر گفت: به نظر من القاعده یک تهدید استراتژیک علیه آمریکا در هر کجای جهان است.
سفیر آمریکا در عراق در پاسخ به این سوال که تهدید القاعده در کجا بیشتر است، اظهار داشت: بسیار خوب، به عقیده من با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته علیه القاعده در عراق، توانایی‌های آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این گروه دائما در حالت تدافعی است.  اما بایدن مجددا پرسید "کدام را انتخاب می‌کنید" که کروکر گفت: بنابراین من القاعده در مرز پاکستان - افغانستان را انتخاب می‌کنم.


گویا القاعده در پیش‌برد اهدافش، از هیچ اقدامی رویگردان نیست و برای چنین عملیاتی نیز از اندیشه ویژه‌ای برخوردار است. نگاهی که به آن اجازه می‌دهد جمهوری اسلامی ایران را با آن سابقه ضد استکباری، متهم بداند:
سازمان تروریستی القاعده روز دوشنبه پیامی ویدیویی منتشر کرد که در آن ایمان الظواهری دومین فرد این سازمان، ایران را به همکاری با نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و برسمیت شناختن دولت های این کشورها متهم کرد. این مطلب را آسوشیتدپرس اطلاع داد.
گوشه هایی از این پیام که القاعده بمناسب 7-مین سالگرد حادثه 11 سپتامبر در آمریکا تهیه کرده است را شبکه الجزیره پخش کرد.
رویترز به نقل از الظواهری اطلاع داد: ایران با آمریکایی ها در اشغال عراق و افغانستان همکاری می کند و رژیم های دست نشانده در این کشورها را برسمیت می شناسد، اما در عین حال تهدید به مرگ و نابود سازی آنانی می کند که  حتی یک وجب به خاک ایران دست درازی کنند.
الظواهری همچنین شیعیان را محکوم کرد که به آغاز جهاد در عراق فرا نخوانده و سلاح بدست علیه "اشغالگران صلیب بدست" برنخاستند.


اکنون پرده دیگری از ماجرای جهان امروز را مرور می‌کنیم؛ نوار غزه.
منطقه‌ای از فلسطین اشغالی که پس از ماه‌ها محاصره به دست صهیونیست‌ها با تبانی و اطلاع سران عربی، اکنون آماج حمله نظامی است و رژیم سفاک یهودیان افراطی (صهیونیست‌ها) کاری جز کودک کشی ندارند. کاری که وجدان همه مردم دنیا از هر دین و مذهب را برانگیخته است.
طبیعی است که نگاه غرب به غزه، مقاومت مسلمانان و حماس، تروریستی باشد! چون یک طرف این ماجرا نمی‌تواند تروریست نباشد و چون اسرائیل دوست و ساخته استکبار است پس جوانان فلسطینی تروریست هستند!
این تحلیل را می توان در دلایل ادعایی حمله به غزه یافت:
هفته نامه L"Espresso مصاحبه "جیجی ریوی" با الی کارمون" کارشناس انستیتوی تحقیقاتی تل آویو که بر روی مسائل مبارزه با تروریسم مطالعه می کند را منتشر ساخت. به اعتقاد وی اسراییل نمی توانست عملیات علیه حماس را در غزه به تعویق اندازه بدلیل آنکه اسلام گرایان به طور محسوسی به تجدید انبارهای تسلیحاتی خود پرداخته بودند.
وی مطمئن است که تهاجم به غزه اجتناب ناپذیر بود. به گفته کارمون اسراییل بیش از این فرصت نداشت: طی 6-8 ماه آینده حماس می توانست به موشک های دور بردی دست یابد و به تل آویو حمله کند.
کارمون گفت: اسراییل باید پیش از هر چیز مطمئن شود که پیروزی نظامی فاحشی را کسب کرده است. این بدان معناست که کلیه زیرساخت های حماس نابود شده و تعداد نیروهای آن به حداقل کاهش یافته است و این جنبش بیش از این نخواهد توانست که بر نوار غزه کنترل سیاسی داشته باشد. آنوقت که تشکیلات خودگردان فلسطین می تواند کنترل غزه را بار دیگر بدست گیرد. همزمان باید ائتلاف نظامی بین المللی شکل گیرد که امنیت در مرزها را تضمین کند .
در پایان کارمون می گوید: حماس نه تنها برای اسراییل بلکه برای مصر که از نفوذ افراط گرایان در "سینا" از طریق نوار غزه نگران است نیز بعنوان مشکلی در آمده بود. اردن نیز نگران توسعه بنیادگرایان مذهبی است. بعبارت دیگر حماس برای بسیاری در خاور نزدیک "لقمه ای گلوگیر"  شده است.


جنگ نظامی و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای ادامه دارد. پرسش اساسی این است : از القاعده چه خبر؟
آیا مبارزان حماس، فرزندان اسلام نیستند؟ آیا آن‌ها از هم کیشان وهابیان ( اهل سنت) نیستند؟ آیا صهیونیست‌ها مسجد الاقصی و سرزمین قدس را اشغال نکرده اند؟ آیا کودکان غزه انسان نیستند؟ اگر القاعده وجود خارجی دارد آیا نباید اکنون اعلام موضع کند؟ آیا تنها کشتن مسلمانان و زایران شیعه ، تفرقه افکنی و مباح دانستن خون شیعه  و مشرک خواندن بخشی از جامعه بزرگان مسلمانان، از وظایف القاعده است؟
ارایه چهره خشن و تروریست از اسلام که دین علم و دانش و کتاب و منطق است و گسترش اولیه آن به اخلاق نیکوی پیامبر خدا بسته بود نه شمشیر او ، به سود چه کسانی است؟ آیا مقاومت فلسطین امروز به راحتی با اعمال وحشیانه القاعده مقایسه نمی‌شود؟
چهره تابناک اسلام ناب، امروز زخمی رفتار نا‌متعادل عده‌ای بی‌منطق است که در میدان عمل و مبارزه و جهاد، خبری از آنان نیست.
شاید همه مسلمانان این آیات را خوانده باشند اما باید یک بار دیگر با تأمل خواند:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ/مائدة51/
اى کسانى که ایمان آورده اید، یهود و نصارى را دوستان ‏[‏خود‏]‏ مگیرید ‏[‏که‏]‏ بعضى از آنان دوستان بعضى دیگرند. و هر کس از شما آنها را به دوستى گیرد، از آنان خواهد بود. آرى، خدا گروه ستمگران را راه نمى نماید.
لَا یَتَّخِذْ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنْ اللَّهِ فِی شَیٍْ .../آل عمران28/
مؤمنان نباید کافران را -به جاى مؤمنان- به دوستى بگیرند; و هر که چنین کند، در هیچ چیز ‏[‏او را‏]‏ از ‏[‏دوستى‏]‏ خدا ‏[‏بهره اى‏]‏ نیست،
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا ... /مائدة82/
مسلماً یهودیان و کسانى را که شرک ورزیده اند، دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت.