اشتباه دولت و خیر خواهی حوزه

استقلال حوزه  همواره  رمز پیروزی آن در جریان های مختلف  سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بوده است . عدم وابستگی علما به نهاد های دولتی و ارکان قدرت ، نقش مهمی در آزادی بیان و حریت اظهار نظر های برش دار و کاری  داشته و تاریخ بارها در مقاطع حساس این رفتار تاثیر گذار بزرگان حوزه دین را ثبت کرده است .

 

هرچند گاهی دولتیان در برهه ای از زمان از  عنایت فقها و علما برخوردار بوده و در مسیر دین داری به خدمت خلق مشغول بوده اند و یا در زمان حاضر که حکومت اسلامی منطبق بر آموزه های اسلامی و بر اساس اندیشه استوار ولایت فقیه بر پا شده و حفظ آن از اهم واجبات است اما این همه موجب نشده که از صراحت قلم و بیان علما کاسته شود.

 

آنچه امروز نباید آن را از نظر دور داشت ، حمایت و خرسندی حوزه علمیه قم از دولت نهم است که اصول گرایی را سرلوحه خویش قرار داده و همین پافشاری بر دین مداری و خدمت صادقانه به بندگان خدا و  شعار مهرورزی وعدالت مداری بود که بسیاری از طلاب را به حمایت و تبلیغ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور کشاند تا آنکه ملت طعم شیرین پیروزی نماد رجایی را دوباره چشیدند.

 

اما نباید فراموش کرد که دولت نهم نیز از خطا و اشتباه های نابخشودنی مصون نیست و نمی توان به بهانه اصول گرایی و تدین دولتمردان کابینه نهم از این خطا ها چشم پوشید.

 

تعامل دولت با حوزه ، علی رغم همه خوش پنداری ها و خیر خواهی ها با کمی کوتاهی همراه شده که پیامد های آن را نباید کوچک شمرد.

شاید اولین کم کاری در این زمینه را بتوان دیر کرد در تعیین مشاور امور روحانیون ریاست جمهوری دانست که بالاخره پس از مدتی ، گزینه دوم دولت پس از کناره گیری سوال برانگیز نفر اول ، صورت گرفت.

 

به هر جهت دولتی که برخاسته از خواست توده های رنج دیده و متدین جامعه و مورد تایید روحانیت معظم است و به جای شعارهای توخالی و پر زرق و برق غربی و مرفه پسند ، شعارهای خود را ازاسلام ناب و واقعیت های جامع گرفته است ، انتظار می رود در کنش ها و رفتارهای خود ، هیچگاه از مشاوره دلسوزان محروم نباشد و این مهم بسته به اندیشه و پندار دولتمردان است چه این که خود را کامل و مطلق نبینند.

 

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید  در همین زمینه ضمن حمایت از رییس جمهور بر ضرورت مشورت بیشتر با مراجع و علما تأکید کرده و می گویند: « رییس‌جمهور محترم در این مدت کوتاه که از تصدی ریاست جمهوری می‌گذرد خدمات بسیاری کرد ه است و در مسیر عدالت گام برداشته است اما ایشان باید دقت داشته باشند مسایل کشور را یک شبه با یک تصمیم نمی‌توان حل کرد. در هر مسأله‌ای باید با مشاوران آگاه به آن زمینه مراجعه کرد در مسایل دینی به مراجع و علما در مسایل اقتصادی به اقتصاد‌دانان در مسایل سیاست خارجی به آشنایان به سیاست خارجی و آقای رییس جمهور نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند ».

 

آری نقش کلیدی حوزه در هدایت و نصیحت جامعه ، مومنان و به ویژه دست اندرکاران را نباید غافلانه به بیرون صحنه راند ، کاری که گذشتگان با خط دهی عناصر مسئله دار در صدد آن بودند و دیدیم که ملت چگونه همه آن ها را از گردونه تصمیم سازی و تصمیم گیری مصالح کشور کنار گذاشت.

 

موردی که اکنون پیش روی قضاوت دین مداران و دلسوزان از سویی و شیطنت بد خواهان ومغرضان از سوی دیگر قرار گرفته ، دستور پرسش بر انگیز رئیس جمهور مکتبی جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد به رئیس سازمان تربیت بدنی است در مورد برنامه ریزی صحیح و مقتضی شئون بانوان که بخشی از مرغوبترین مکان‌های تماشاگران در ورزشگاه‌هایی که مسابقات فوتبال ملی و مهم برگزار می‌شود، به طور ویژه به بانوان و خانواده‌ها اختصاص یابد.

 

دکتر احمدی نژاد می نویسد : « همانگونه که مطلعید مسابقات فوتبال جاذبه‌های فراوانی دارد و بخصوص در موارد حساس ملی و برجسته باشگاهی، میلیون‌ها نفر به تماشا می‌نشینند و ده‌ها هزار نفر از جمله خانواده‌های فراوانی هستند که علاقمند و مشتاقند به اتفاق و از نزدیک و در محل ورزشگاه این مسابقات را مشاهده کنند. بر خلاف تصور و تبلیغ عده‌ای، تجربه نشان داده که حضور انبوه خانواده‌ها و بانوان در محیط‌های عمومی، سلامت و اخلاق و عفاف را در آن محیط‌ها حاکم کرده است.

 

در بخش دیگری از نامه رئیس جمهور آمده است: جامعه زنان در تمامی صحنه‌های حماسه‌ساز دهه‌های اخیر درخط مقدم قرار داشته‌اند و امروز نیز طلایه‌دار حضور سازنده و با نشاط همراه با حفظ ارزش ها و قداست‌ها و مسئولیت‌های ویژه زن متعالی در عرصه‌های گوناگون هستند. از این روز ضرورت دارد با همکاری وزارت کشور و با برنامه‌ریزی صحیح و مقتضی شئون بانوان محترم، بخشی از مرغوبترین مکان‌های تماشاگران در مسابقات فوتبال ملی و مهم به طور ویژه به بانوان و خانواده‌ها اختصاص یابد.

 

رئیس‌جمهور در بخش پایانی خود آورده است: مطمئن هستم بانوان عزیز ما که پاسدار عفاف و کرامت زنان هستند و در تمام مراحل یار و یاور انقلاب اسلامی بوده‌اند، امروز نیز پرچمدار ایجاد محیط سالم و امن اجتماعی خواهند بود»

 

با دقت در متن دستور رئیس جمهور می توان دریافت که وی برای منظور خود استدلال هایی نیز دارد اما به نظر می رسد این سخنان تنها یک نظر شخصی و کارشناسی نشده است ؛ چه کسانی که با فضای نا مناسب ورزشگاه ها آشنایی دارند می دانند که ما هنوز از بی فرهنگی و ناهنجاری حاکم بر چنین مکان هایی حتی در اجتماع مردان ، رنج می بریم چه رسد به حضور بانوان !

 

انتشار خبر چنین دستوری در جمع حوزویان شگفتی آفرید و اظهار نظر های صریحی را در پی داشت .

 

 آیت الله صافی گلپایگانی در این باره طی پیامی منویسند: « اگر چه این جانب مکرر خطر اختلاط زن و مرد  بیگانه و برنامه‌های مضره‌ای را که مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغییر شخصیت‌ اسلامی جامعه است، تذکر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرایش به آداب غیر اسلامی غربی هشدار داده‌ام، اکنون که مؤمنین در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌های کشور، سؤال و ابراز نگرانی می‌نمایند، حسب الوظیفه حرمت نظر زن و مردم اجنبی را به بدن یکدیگر از نظر جمیع فقهای عظام اعلام می‌نمایم.

علی هذا حضور بانوان در این گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی است.انتظار از مسؤولان محترم جمهوری اسلامی این است که با اعلام لغو این عنوان، نگرانی‌ها را رفع و موجبات خشنودی قلب مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمایند».

 

همچنین آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به جمعی از مقلدان خویش طی فتوایی می نویسند: « اولا از نظر فقهی روشن است که نظر زن به بدن مرد حتی بدون لذت و ریبه جایز نیست و ثانیا از مسائلی که اسلام روی آن تکیه فراوان دارد عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است که اختلاط در جوامع غربی و متاسفانه در برخی نهادهای داخلی چه مفاسد فراوانی به دنبال داشته است. بنابر این شرکت بانوان در مکانهای عمومی ورزشی که همراه با اختلاط است به هیچ وجه جایز نیست و در این امکنه ولو مکانهای خاصی برای زنان اختصاص یابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است . و لازم است دولت محترم جمهوری اسلامی مکانهای مستقلی را با رعایت همه ضوابط شرعی برای بانوان جهت امور ورزشی اختصاص دهد و از این جهت تبعیضی بین آنان قائل نشود. انتظار آن است که حرکت مسئولین محترم در مسیر احیای ارزشهای اسلامی باشد و از اموری که موجب خدشه دار نمودن این امر است اجتناب نماید. خداوند به همه توفیق عمل به احکام اسلامی را عنایت فرماید»

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به دستور اخیر رییس‌جمهور مبنی بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعتراض کرده و گفتند: « در همه‌جای دنیا ورزشگاه‌های فوتبال به عنوان مکان‌های نا امنی شناخته می‌شوند که درگیری و زد و خورد و حتی کشته‌های بسیاری دارد».

 

وی با اشاره به پخش مستقیم بازی‌های فوتبال از تلویزیون افزود: زمانی که همه در خانه به راحتی می‌توانند این مسابقات را به صورت زنده در تلویزیون ببینند چه ضرورتی وجود دارد که بانوان و خانواده‌ها در فضای نا‌امن ورزشگاه‌ها و در این اماکن حضور پیدا کنند. چرا مسأله‌ای را که ضرورت ندارد این‌گونه در جامعه مطرح سازیم تا شوک شدیدی به جامعه وارد شود.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی هم‌چنین از ارسال پیامی برای آقای احمدی‌نژاد خبر داد و افزود : من فعلاً منتظر جواب رییس‌جمهور هستم و پس از آن مفصلاً در این‌باره صحبت می‌کنم.

 

البته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی در باره دستور اخیر ریس جمهور  گفته بود : طرح ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صرفا شامل خانواده‌ها می‌شود.

محمد علی‌آبادی افزود: این برنامه شامل بانوان مجرد نمی‌شود و ورود آنها به ورزشگاه کماکان ممنوع است.

 

وی اضافه کرد: البته طرح ورود بانوان که توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شده هنوز نهایی نشده و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

رئیس سازمان تربیت بدنی گفت: این طرح باید از جنبه‌های مختلف امنیتی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

علی‌آبادی افزود: برای ما بیش از همه چیز حفظ کرامت و شخصت بانوان و امنیت آنها مهم است و باید بر روی این طرح مطالعات زیادی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مطالعه بر روی این طرح در سازمان تربیت بدنی از جنبه‌های مختلف در دست بررسی است و به محض نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهوری در مورد آمادگی فرهنگی کشور برای اجرای این طرح گفت: از این منظر نیز مطالعات صورت می‌گیرد و در صورتی که به یقین برسیم که مشکلی برای ورود بانوان از جنبه‌های مختلف وجود ندارد، قطعا این کار انجام می شود.

 

این سخنان، خبر از عزم دولت برای اجرایی کردن نامه رئیس جمهور می دهد اما معلوم نیست مطالعات مورد اشاره معاون رئیس جمهور ، کی و چه نتیجه ای بدهد .

 

در همین حال حجت‌الاسلام محمد ناصر سقای بی‌ریا، گفت:« برخی رایزنی‌هایی از روز گذشته آغاز شده است و در صورت نیاز احتمال تجدید‌نظر دستور اخیر ریاست جمهوری وجود دارد.

وی افزود: مسأله اخیر یکی از زمینه‌های کمک وحضور حوزه‌های علمیه در تصمیم‌گیری‌های جاری کشور است.

مشاور رییس جمهور در امورعلما و روحانیان ادامه داد: باید بررسی شود که آیا تصمیم‌گیری‌های دولت دارای مشکلات شرعی هست یا نه؟»

 

با این حساب باید منتظر واکنش های بعدی دولت بود تا بتوان قضاوت نهایی و منصفانه را به دست آورد اما در همین حال می توان چند نکته را یادآوری کرد:

 

1 -  حوزه و علما باز هم نشان دادند به هیچ قیمتی مصالح اسلام و مسلمین را فدای مصلحت اندیشی های کوتا ه نگرانه  و جناحی و سیاسی نمی کنند.

 

2 - انتقاد صریح  علما که برخی از آن  یاد شد ، نقش نصیحت گری حوزه را نمایاند و آشکار شد که حتی دولت نهم نیز که از اعتبار ویژه ای نزد متدینین برخوردار است از نقد سازنده و به جای علما بهره مند می باشد.

 

3 - جای تاسف دارد که چنین اقدامی در واقع اجرای همان شعاری بود که بعضی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  برای جمع کردن رأی مطرح ساختند و همان زمان نیز با انتقاد بسیاری روبرو شد.

 

4 - بد خواهان و دنیا طلبانی که به هر قیمت می خواستند یا به زر وزوری برسند یا چهره اسلامی نظام را مخدوش سازند ، با شایعه سازی درصدد بودند به مردم القا کنند که احمدی نژاد متحجر است و حتی پیاده رو ها و قبرستان ها را جدا می کند اما ملت فهیم ایران به این شیطنت ها وقعی ننهاد و انتخاب تاریخی خود را برای اجرا شدن عدالت اسلامی انجام داد و قطعا توقع این ملت از رئیس جمهور محبوب خود اقداماتی همچون زمینه سازی حضور بانوان در ورزشگاه ها نیست!

 

5 – نکته مهم اما پنهان چنین بحث های چالش آفرین ، این است که ما ناخواسته با تصمیم نا بهنگام خود ، نگاه و فلسفه ای را تایید کنیم که اتفاقا در برابر آموزه های ناب اسلامی باشد . در جامعه ای که هنوز دستورات اصیل اسلام مبنی بر حفظ حقوق ، احترام و منزلت زن در تمامی شئون و طوایف گوناگون کشور نهادینه نشده و ما در زمینه تحصیل ، اشتغال ، خانواده ، ازدواج ، امنیت و بسیاری موارد ، شاهد ستم هایی سنتی و غیر اسلامی به بانوان هستیم چگونه است که حضور زنان در ورزشگاه یک حق ، تلقی می شود ! پی گیری این گونه اقدامات که معمولا در دستور کار گروه های فمینیستی قرار دارد بیشتر برای لوده کردن زن مسلمان است نه دلسوزی و احقاق حق . کاری که زمان طاغوت به بهانه رای دادن بانوان و دیگر نماد های تشرفاتی صورت می گرفت .

 

6 -  عمل به نصیحت خیر خواهانه علما از سوی دولت محترم و شخص رئیس جمهور ، ثابت خواهد کرد نه تنها دولت نهم ، اقتدار گرا نیست بلکه ضمن احترام به افکار عمومی ملت شهید پرور ایران ، متواضعانه ، امور و تصمیمات  خود را  اصلاح خواهد کرد و نمونه ای از دولت مردمی با دغدغه های دینی خواهد ماند .

 

در پایان باید گفت تعامل سازنده حوزه و دولت همواره می تواند ، مسئولان را در راه خدمت به مردم یاری دهد و حوزه را نیز تکیه گاه معنوی خود سازد ، چیزی که دولت های پیشین کمتر از آن  بهره مند  بودند.