می تونی طلبه بشی

توجه : این متن را برای دانش آموزان نوشتم .

آشنایی با نظام تحصیلی حوزه

بسم الله الرحمن الرحیم

دانش‌آموزان گرامی!

اکنون شما در مقطع سرنوشت سازی قرار دارید. اینک نوبت شماست که با مطالعه، پژوهش و مشورت، راه آینده خود را انتخاب کنید.

یکی از عرصه‌هایی که می‌توانید با وارد شدن در آن، رنگ و بوی دیگری به زندگی خود ببخشید، عرصه تحصیل در حوزه علمیه است.

حوزه علمیه همان‌گونه که از نامش پیداست، گستره‌ای است برای فراگیری دانش، اما فرق آن با دیگر نهادهای آموزشی در موضوع متون درسی و محیط آموزشی آن است.

همان‌گونه که می‌دانید، عنصر دین در زندگی انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد و دین اسلام پر از آموزه‌های هدایت‌گر و انسان‌ساز است و معجزه آن کتاب قرآن می‌باشد.

از آن‌جای که کارشناسی دینی و فهم عمیق از آن مقامی دیگر از دین‌داری و مسلمانی است و شناخت و تبلیغ دین، خود نیاز به آموزش‌ها تخصصی دیگری دارد، قرآن کریم در آیه 122 سوره توبه می‌فرماید: «فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین» چرا از هر گروهی از مؤمنان، جمعی برای فهم عمیق دین رهسپار نمی‌شوند؟

بر اساس این پیام مهم قرآنی بوده که در طول تاریخ اسلامی، عده‌ای از جوانان علاقه‌مند و متعهد، این راه‌خدایی را انتخاب می‌کردند و با الگو‌گیری از پیامبر خدا (ص) و امامان معصوم (ع) برای تبلیغ و ترویج دین خدا قدم برداشته‌اند.

اکنون شما نیز می‌توانید پس از مطالعه دقیق و مشورت با دانایان دلسوز، و با آگاهی از همه شرایط، تحصیل در حوزه علمیه را فرا روی خود قرار داده و افتخار سربازی آقا امام زمان (عج) را نصیب خود سازید.

در این‌جا خوب است طی چند نکته، با نظام آموزشی پژوهشی حوزه علمیه آشنایی کوتاهی پیدا کنید:

1-    حوزه علمیه از سه مقطع سیکل، دیپلم و فارغ التحصیلان دانشگاهی پذیرش می‌کند.

2-    درس‌های حوزه در سه سطح 1، 2 و 3 و در ده پایه طراحی شده است.

3-    دوره تربیت مبلغ حوزه با نام سفیران هدایت، کوتاه مدت است و 5 سال به طول می‌انجامد.

4-    طلبه‌ها می توانند پس از پایان هر سطح در آزمون ورودی رشته‌های تخصصی حوزه بسته به شرایط، شرکت کرده و ادامه تحصیل دهند. در پایان این دوره‌ها مدرک تحصیلی معادل کارشناسی، کارشناسی و دکتری اعطا می‌شود.

5-    درس‌ها و علومی که در ده پایه درسی حوزه خوانده می‌شود عبارت است از: احکام، اخلاق، تجوید، صرف، عقاید، نحو،تاریخ، منطق، بلاغت، تجزیه و ترکیب، اصول، فقه، نهج البلاغه، فلسفه، علوم قرآنی، علوم حدیث و آیین نگارش، حکومت اسلامی، رجال، تفسیر قرآن و درایه که هر کدام از این عناوین ممکن است شامل چند کتاب باشد.

6-    سطح 4 حوزه پس از پایان پایه دهم آغاز می‌شود و طلبه‌ها در این مقطع در یکی از رشته‌های علوم اسلامی مانند، فقه، تفسیر، کلام، فلسفه اسلامی، حقوق و قضا، مذاهب اسلامی، تاریخ اسلام، تبلیغ، نهج البلاغه و دیگر رشته‌ها، متخصص و صاحب‌نظر می‌شوند و با تدوین رساله علمی و کسب امتیاز لازم، مدرس سطح چهار را دریافت می‌کنند. این دوره نیز به طور متوسط، چهار سال به طول می‌انجامد.

7-    حوزه علمیه تا حد توان، امکان سکونت و پرداخت کمک هزینه تحصیلی را برای طلاب فراهم می‌سازد.

8-    مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در سرار کشور مدارس علمیه‌ای را تحت پوشش دارد که علاقه‌مندان می‌توانند پس از پذیرش در نزدیک‌ترین مدرسه علمیه به شهر خود تحصیل بپردازند.

9-    مرکز مدیریت حوزه علمیه قم زیر نظر شورای عالی حوزه که جمعی از بزرگ‌ترین استادان حوزه هستند اداره می‌شود و دارای بخش‌ها و مدیریت‌های گوناگونی است.

10-      برگزاری امتحانات، نظارت و برنامه‌ریزی، امور فرهنگی و تربیتی مانند برنامه‌های قرآنی، طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری، تربیت بدنی، آموزش مکالمه عربی، نشریه، اردو و مشاوره بخشی از فعالیت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم را تشکیل می‌دهد.

11-      حوزه علمیه قم از برگزاری دوره تحصیلی بلند مدت، اهداف آموزشی و تربیتی ویژه‌ای را دنبال می‌کند که دانستن آن برای علاقه‌مندان به تحصیل در حوزه مفید است:

1.      آشنایی با علوم و فنون پایه و مقدماتی

2. فهم عمیق علوم و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل بیت (ع)

3. ترتیب عالمان صاحب‌نظر در رشته‌های علوم حوزوی

4. تولید علم و اندیشه‌های ناب اسلامی

5. تربیت عالمان وارسته و متقی

6. تأمین نیازهای معنوی جوامع اسلامی

7. زمینه سازی تکامل و رشد فضایل انسانی و سلوک معنوی.

12-      همان‌گونه که یاد شد، حوزه علمیه قم، یک دوره تحصیلی کوتاه مدت پنج ساله به نام دوره تربیت مبلغ «سفیران هدایت» دارد که اهداف آموزشی و تربیتی آن بدین ترتیب است:

1.      آشنایی با علوم پایه و مقدماتی

2.      توانمندی بهره‌گیری از قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع)

3.      شناخت معارف اسلامی

4.      آشنایی با علوم مربوط به مخاطب شناسی

5.      بهره‌مندی از متون سخنران، کلاس‌داری و مهارت‌های تبلیغی، نهادینه شدن اخلاق اسلامی و حسن سلوک اجتماعی، افزایش تقید نسبت به احکام شرعی و دستورات دینی، رشد انگیزه دفاع از اسلام نظام اسلامی.

13-      شما برای پذیرش در حوزه علمیه قم باید شرایط عمومی و اختصاصی داشته باشید.

الف: شرایط عمومی:

1. برخورداری از صلاحیت‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی

2. اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

3. تابعیت جمهوری اسلامی ایران

4. نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه

5. برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی

6. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه.

ب: شرایط اختصاصی دوره بلند مدت: 1- قبولی حداقل سوم راهنمایی با حداکثر سن 17 سال 2. تعهد تحصیل تمام وقت حداقل تا پایان سطح یک.

ج: شرایط اختصاصی دوره 5 ساله سفیران هدایت: 1. داشتن مدرک دیپلم با حداکثر سن 20 سال 2. تعهد تحصیل تمام وقت به مدت دوره 3. تعهد خدمت تبلیغی در مناطق مورد نیاز به مدت سال‌های تحصیل.

14-      طلاب حوزه علمیه پس از دست‌یافتن به حداقل آگاهی‌های علمی، اخلاقی و تربیتی و نیز برای تبلیغ دین، لباس مقدس روحانیت را به تن می‌کنند. این مرحله پس از تأیید و صدور گواهی‌نامه از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم و معمولاً طی مراسمی به دست مراجع معظم تقلید صورت می‌گیرد.

15-      زمان، مکان و شرایط آزمون ورودی حوزه علمیه قم، هر سال از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با دفترچه نام‌نویسی و تکمیل فرم و ارسال آن، در آزمون کتبی شرکت کنند.

16-      پذیرش نهایی پس از قبولی در آزمون کتبی، مصاحبه و تحقیقات و موفقیت در امتحانات سه‌ماهه اول سال تحصیلی خواهد بود.

دانش‌آموزان علاقه‌مند، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مدارس علمیه محل سکونت خود یا با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به شماره 7833250-0251 و به نشانی قم صندوق پستی 3433-37185 تماس بگیرند.