کان شاهد بازاری وین پرده نشین باشد

انتشار فیلم لحظاتی از دیدار رییس جمهور محترم و آیت الله جوادی آملی در اینترنت، بازتاب‌های گوناگونی در پی داشت؛ از سکوت معنی دار گرفته تا طعن و تمسخر، طیف گسترده واکنش منتقدان و هواداران را ترسیم می‌کند.
در این مورد چند نکته و پرسش به نظر می‌رسد:
1-
انگیزه انتخاب این قسمت از فیلم و پخش آن چیست؟
2-
تصویر برداری و انعکاس عمومی یک دیدار خصوصی از سوی کدام نهاد یا شخص صورت گرفته است؟
3-
این کار در قاموس اخلاق رسانه‌ای چه حکمی دارد؟
4-
سکوت سخنگوی ریاست جمهوری در برابر انتشار این قطعه از فیلم نشان از تأیید و صحت آن دارد یا سیاست دیگری پشت آن خوابیده است؟
5-
بدیهی است که دیدن قبل و بعد این لحظه، تصور مخاطب را دگرگون می‌کند. آیا بهتر نیست اکنون که کار از کار گذشته، تمام فیلم یا مشروح مطالب رسماً منتشر شود؟
6-
واژه‌ها و عبارات مطرح شده از سوی رییس جمهور محترم در این دیدار و کیفیت بیان ایشان در ترسیم فضای معنوی سخنرانی در سازمان ملل متحد چه حکایتی است؟
7-
از واژگان که بگذریم، فحوا و محتوای اصلی این سخنان، در محضر یک فقیه، مفسر و متأله چه توجیهی دارد؟
8-
رییس جمهور محترم در این دیدار طرف صحبت با آیت الله جوادی آملی است. شخصیتی که چند ویژگی دارد:
الف: دانشمندی غرب و شرق دیده است. کسی که پیام خمینی کبیر (ره) را به رهبر بلوک شرق ابلاغ می‌کند و در بلوک غرب به نمایندگی رهبر معظم انقلاب از گفتگوی ادیان سخن می‌گوید. آیا نزد چنین شخصی باید داستان سفر را چنین تعریف کرد؟
ب: علاقمندان به مباحث حوزوی و مکاتیب علمی حوزه می دانند که دأب آیت الله جوادی، مخالف بازگویی چنین خاطرات و برداشت‌هایی است. ایشان پرده نشینی در این موضوعات را از شاهد بازاری شدن برتر می‌داند. پس آیا نباید در آغاز مخاطب را شناخت، آن‌گاه سخن گفت؟
ج: خارج از جهان علم و ادب و اخلاق، فضای سیاسی حاکم بر دوران انتخابات ریاست جمهوری را نباید فراموش کرد. به هر حال، نام آیت الله جوادی آملی، در انتخابات نهم ریاست جمهوری، در فهرست حامیان دیگر نامزدها بود. آیا این مسأله نباید مد نظر قرار می‌گرفت تا سخنانی سنجیده‌تر بیان می‌شد؟
9-
با مرور خاطرات انتخاباتی، این نکته را نیز به یاد می‌آوریم که آنچه باعث مقبول افتادن شیوه تبلیغاتی دکتر محمود احمدی نژاد شد، توجه به نیازهای اصلی مردم و طرح کردن خالصانه و بی‌منازعه آن بود. پرهیز از تجمل‌گرایی، فریب، استفاده از شیوه‌های غربی، شعارهای زیبای توخالی و مانند آن نیز عامل مهم این پیروزی بود. پس استمرار این راهبرد و نیفتادن در دام غفلت‌های کوچک و دردسرساز، انتظاری نابجا نمی‌تواند بود!
10-
مهرورزی نسبت به شخص رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد، ایجاب می‌کند این نکته تذکر داده شود که جای خالی مشاوری امین و کاردان در حیطه روحانیت، علما و حوزه‌های علمیه امروزه به شدت احساس می‌شود و این امر، پیامدهای خود را در چنین رویداد‌هایی رخ می‌نمایاند. از این رو شایسته است ایشان هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این نقیصه اقدام لازم را صورت دهند تا از تکرار چنین مواردی پرهیز شود.
در پایان امیدواریم دولت مهرورز و عدالت جوی جمهوری اسلامی ایران هر روز با توفیقاتی بیش‌تر در راه خدمت به ملت ایران، گام‌های بلندی بردارد و باعث شکوفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خرسندی مسلمانان جهان و ناامیدی دشمنان، منافقان، کینه توزان و سست پیمانان گردد.