• وبلاگ : نوشته هاي حامد عبداللهي
  • يادداشت : نامه سروش به رهبر و پاسخ آن
  • نظرات : 48 خصوصي ، 457 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + حسن 

    آقا سلام، اگه دعوام نميکني بگم که، ضمن پوزش، دو تا غلط ديکته اي تو نوشتت ديدم: "قنج" و "بلقور"، که هر دو تاشو بايد با «غ» بنويسي!

    مجادل? مفصليه و مجال مبسوط مي طلبه!

    اما ميخواهم راجع به اون جمل?، "سياست ما عين ديانت ماست"،

    مرحوم مدرس نکته اي بگم: اگه هر دينداري اين جمله رو بگه و از قضا گرفتار تکثر درک و تفسير ديانت باشم، که همواره بوده ايم و هستيم، اون موقع به تبع تکثر تفاسير ديني، تکثر تفاسير سياسي پيش مياد که همگيشون عين ديانتن، حالا بايد چه کرد؟ يکي به حکومت مطلقه فقيه قائله، يک مقيده و يکي هم نيست و يکه شورائي و يکي هاي ديگه مث طالبان و تکفيري ها و ابن ملجم ها و غيره، و تک تکشون هم مدعي دينداري و دينفهمين و بنا بر جمل? مدرس (ره) همه عين

    ديانتن، حالا کدوم حقه و به صرف گفتن اون "جمله"، آيا هر کسي حق داره هر رفتار سياسي اي که ميخواد با ديگري بکنه؟؟؟

    اگرم بگيم که خب معلومه، اوني که تفسيرش مطابق "اسلام ناب محمدي"? حقّه! او ن موقع از کجا بايد فهميد که کدوم مطابقه و حقّه؟؟؟ فکر نميکنيد اون "جمله"، نه لزوماً غلط، که بدردنخوره و چيزي دست ما نميده، فقط موجب تشجيع ماست در نظر و عمل مورد اعتقادمون، که نميدونيم معقوله يا نامعقول!

    پاسخ

    سلام ! دوست عزيز از نكته سنجي شما بسيار سپاسگزارم و از اين كه نقدي داشتي و به من خيري رسوندي ممنونم البته سرعت در نوشتن در آن شرايط فرصت دقت را كم كرده بود. اما اين كه متن من مجادله هست يا چيز ديگر بماند اما پرسشي كه داشتي و پاسخي هم درونش بود با عرض پوزش، مغالطه است! براي اين كه ((سياست ما عين ديانت ما است)) عهده دار حق و باطل بودن دين يا سياست نيست و فقط مي خواهد بگويد سياست را از دين جدا نكنيد حالا اگر به نظر ما كه وهابيت يك فرقه جعلي است ادعا كند در برداشت ديني او سياست جايي ندارد ما اعتراض مي كنيم كه نبايد سياست را از دين جدا كرد و اين فرق دارد با حق يا ناحق بودن وهابيت. در ضمن تكثر برداشت‏ها و ادعاها دليل بر عدم توانايي شناخت حق از باطل نيست. باز هم سپاس از راهنمايي كه كردي.