شیطان در اغماء

سه گزینه ثروت، قدرت و شهوت دستمایه خوبی برای ساخت سریال‌های سیما است. سیما می تواند در ماه مبارک رمضان، با پرداختن به این سه گزینه، انحرافات آشکار و پنهان مخاطبان خود را یاد آور شده و خطرات جدی و رهزنی شیطان از این رهگذر را هشدار دهد.
هر ساله این ماه مبارک،  فرصت خوبی را برای تأثیر گذاری فراهم می‌آورد چه این که فضایی معنوی که زمینه اعتراف به گناه و امید بخشش نزد پروردگاربیشتر فراهم است.
کنش سیما در این فرجه را می توان در یک خط سیر دید. عدم تولید برنامه خاص و جذاب به بهانه حضور مردم در مساجد، برنامه های طنز و اجتماعی برای سرگرمی، و بالاخره برنامه هایی با خمیر مایه قرآنی و مذهبی که بیشتر به لغزش‌ها نگاه می کند.
این خط را می‌شود در آینده، قوی‌تر دید . چنانچه به مفهوم ضیافت الهی توجه بیشتری بشود و نویسندگان و برنامه سازان به سوی ارایه و نمایش های لذت‌های معنوی پیش بروند؛ گرسنگی هدفمند، شب زنده داری آگاهانه، انتخاب‌های هشیارانه ، کمک رسانی های مادی، معنوی و فرهنگی ، رسم های زیبای روزه‌داران، گذشت های بزرگوارانه، عیدها و جشن های شاد اما سالم، زندگی های بی‌غل و غش و پیام دار، نومیدی شیطان از بندگان مخلص، قشر های خدمت گزار و زنده کردن قرآن در زندگی و طعم شیرین حیات طیبه.
این همه موضوع مثبت و پر انرژی در ماه میهمانی خدا وجود دارد که دست‌اندرکاران و پژوهشگران سیما را می‌توان به آن توجه داد.

اما امسال آنچه که از سیما مشاهده شد، نظرات بسیاری را برانگیخت و سخن بسیار رفت . این که پرداختن به این مفاهیم، صلاح است؟ شبهه زدا است یا شبهه زا ؟ آموزنده است یا خرافه گرا؟ بی مطالعه بوده یا پرمطالعه ؟ و ...
اکنون ما بی آنکه وارد گود شویم دانستن یا مرور چند نکته قرآنی را برای غنی تر شده بحث‌ها مفید می دانیم .
قضاوت با خوانندگان:


1. ابلیس برای گمراه کردن انسان مهلت گرفته است !


قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ *الحجر36* قَالَ فَإِنَّکَ مِنْ الْمُنْظَرِینَ *الحجر37* إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ *الحجر38* قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ *الحجر39*
گفت: «پروردگارا، پس مرا تا روزى که برانگیخته خواهند شد مهلت ده.»فرمود: «تو از مهلت یافتگانى،تا روز ‏‏]‏‏و[ وقت معلوم.گفت: «پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من ‏‏]‏‏هم گناهانشان را[ در زمین برایشان مى آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت،
قَالَ أَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ*الاعراف14* قَالَ إِنَّکَ مِنْ الْمُنظَرِینَ *الاعراف15*
گفت: «مرا تا روزى که ‏[‏مردم‏]‏ برانگیخته خواهند شد مهلت ده.»فرمود: «تو از مهلت یافتگانى.»
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ *ص79* قَالَ فَإِنَّکَ مِنْ الْمُنظَرِینَ *ص80* إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ *ص81*
گفت: «پروردگارا، پس مرا تا روزى که برانگیخته مى شوند مهلت ده.»فرمود: «در حقیقت، تو از مهلت یافتگانى،تا روز معین معلوم.»

2. بندگان مخلص خدا از خطر شیطان در امانند!  

 


إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمْ الْمُخْلَصِینَ *الحجر40* قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ *الحجر41* إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنْ اتَّبَعَکَ مِنْ الْغَاوِینَ *الحجر42*
مگر بندگان خالص تو از میان آنان را.»فرمود: «این راهى است راست ‏[‏که‏]‏ به سوى من ‏[‏منتهى مى شود‏]‏.
در حقیقت، تو را بر بندگان من تسلّطى نیست، مگر کسانى از گمراهان که تو را پیروى کنند،
إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَى بِرَبِّکَ وَکِیلًا *الاسراء65*
«در حقیقت، تو را بر بندگان من تسلطى نیست، و حمایتگرى ‏‏]‏‏چون[ پروردگارت بس است.»
وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقًا مِنْ الْمُؤْمِنِینَ *سبأ20* وَمَا کَانَ لَهُ عَلَیْهِمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِی شَکٍّ وَرَبُّکَ عَلَى کُلِّ شَیٍْ حَفِیظٌ *سبأ21*
و قطعاً شیطان گمان خود را در مورد آنها راست یافت. و جز گروهى از مؤمنان، ‏[‏بقیه‏]‏ از او پیروى کردند!
و ‏[‏شیطان‏]‏ را بر آنان تسلطى نبود، جز آنکه کسى را که به آخرت ایمان دارد از کسى که در باره آن در تردید است باز شناسیم. و پروردگار تو بر هر چیزى نگاهبان است.

3. ابلیس آتشی و انسان خاکی!


وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِینًا *الاسراء61*
و هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: «براى آدم سجده کنید» پس ‏‏]‏‏همه[ جز ابلیس سجده کردند. گفت: «آیا براى کسى که از گل آفریدى سجده کنم؟»
قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَاسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنتَ مِنْ الْعَالِینَ *ص75* قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ *ص76*
فرمود: «اى ابلیس، چه چیز تو را مانع شد که براى چیزى که به دستان قدرت خویش خلق کردم سجده آورى؟ آیا تکبر نمودى یا از ‏‏]‏‏جمله[ برترى جویانى؟»
گفت: «من از او بهترم; مرا از آتش آفریده اى و او را از گِل آفریده اى.»
قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ *الاعراف12*
فرمود: «چون تو را به سجده امر کردم چه چیز تو را باز داشت از اینکه سجده کنى؟» گفت: «من از او بهترم. مرا از آتشى آفریدى و او را از گِل آفریدى.»
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ *الحجر26* وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ *الحجر27*
و در حقیقت، انسان را از گِلى خشک، از گِلى سیاه و بدبو، آفریدیم.و پیش از آن، جن را از آتشى سوزان و بى دود خلق کردیم.
وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ *الرحمن15*
و جن را از تشعشعى از آتش خلق کرد.

4. ابلیس قسم خورده است :


قَالَ أَرَأَیْتَکَ هَذَا الَّذِی کَرَّمْتَ عَلَیَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا *الاسراء62*
‏‏]‏‏سپس[ گفت: «به من بگو: این کسى را که بر من برترى دادى ‏‏]‏‏براى چه بود[؟ اگر تا روز قیامت مهلتم دهى قطعاً فرزندانش را -جز اندکى ‏‏]‏‏از آنها[- ریشه کن خواهم کرد.»
قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ *ص82* إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمْ الْمُخْلَصِینَ *ص83*
‏‏]‏‏شیطان[ گفت: «پس به عزّت تو سوگند که همگى را جداً از راه به در مى برم،
مگر آن بندگان پاکدل تو را.»
قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ *الاعراف16*
گفت: «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندى، من هم براى ‏[‏فریفتن‏]‏ آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست.

5. سرنوشت گمراه شدگان :


• قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُکُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا *الاسراء63*
فرمود: «برو که هر کس از آنان تو را پیروى کند مسلماً جهنم سزایتان خواهد بود که کیفرى تمام است.
فَکُبْکِبُوا فِیهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ *الشعراء94* وَجُنُودُ إِبْلِیسَ أَجْمَعُونَ *الشعراء95* قَالُوا وَهُمْ فِیهَا یَخْتَصِمُونَ *الشعراء96* تَاللَّهِ إِنْ کُنَّا لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ *الشعراء97*
پس آنها و همه گمراهان در آن ‏[‏آتش[ افکنده مى شوند،پس آنها و همه گمراهان در آن ‏‏]‏‏آتش[ افکنده مى شوند،آنها در آنجا با یکدیگر ستیزه مى کنند ‏‏]‏‏و[ مى گویند:«سوگند به خدا که ما در گمراهى آشکارى بودیم،
قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ *ص84* لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَمِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ *ص85*
فرمود: «حق ‏‏]‏‏از من[ است و حق را مى گویم:
هرآینه جهنّم را از تو و از هر کس از آنان که تو را پیروى کند، از همگى شان، خواهم انباشت.»
قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعِینَ *الاعراف18*
فرمود: «نکوهیده و رانده، از آن ‏[‏مقام‏]‏ بیرون شو; که قطعاً هر که از آنان از تو پیروى کند، جهنّم را از همه شما پر خواهم کرد.»

6. ابلیس از طایفه جنیان است :


وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنْ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا *الکهف50* مَا أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا *الکهف51*
و ‏[‏یاد کن‏]‏ هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: «آدم را سجده کنید،» پس ‏[‏همه‏]‏ -جز ابلیس- سجده کردند، که از ‏[‏گروه‏]‏ جن بود و از فرمان پروردگارش سرپیچید. آیا ‏[‏با این حال،‏]‏ او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى گیرید، و حال آنکه آنها دشمن شمایند؟ و چه بد جانشینانى براى ستمگرانند.
‏[‏من‏]‏ آنان را نه در آفرینش آسمانها و زمین به شهادت طلبیدم و نه در آفرینش خودشان. و من آن نیستم که گمراهگران را همکار خود بگیرم.


7. جنیان در خدمت یا خیانت؟


وَلِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَمِنْ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ *سبأ12*
و باد را براى سلیمان ‏[‏رام کردیم:‏]‏ که رفتن آن بامداد، یک ماه، و آمدنش شبانگاه، یک ماه ‏[‏راه‏]‏ بود، و معدن مس را براى او ذوب ‏[‏و روان[ گردانیدیم، و برخى از جن به فرمان پروردگارشان پیش او کار مى کردند، و هر کس از آنها از دستور ما سر برمى تافت، از عذاب سوزان به او مى چشانیدیم.
وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِنْ الْإِنسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنْ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا *الجن6*
و مردانى از آدمیان به مردانى از جن پناه مى بردند و بر سرکشى آنها مى افزودند.
وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا الَّذَیْنِ أَضَلَّانَا مِنْ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِیَکُونَا مِنْ الْأَسْفَلِینَ *فصلت29*
و کسانى که کفر ورزیدند گفتند: «پروردگارا، آن دو ‏[‏گمراه گرى[ از جن و انس که ما را گمراه کردند به ما نشان ده تا آنها را زیر قدمهایمان بگذاریم تا زبون شوند.»
وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعًا یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدْ اسْتَکْثَرْتُمْ مِنْ الْإِنسِ وَقَالَ أَوْلِیَاؤُهُمْ مِنْ الْإِنسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِی أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَاکُمْ خَالِدِینَ فِیهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ *الانعام128*
و ‏‏]‏‏یاد کن[ روزى را که همه آنان را گرد مى آورد ‏‏]‏‏و مى فرماید:[ «اى گروه جنیان، از آدمیان ‏‏]‏‏پیروان[ فراوان یافتید.» و هواخواهان آنها از ‏[‏نوع‏]‏ انسان مى گویند: «پروردگارا، برخى از ما از برخى دیگر بهره بردارى کرد، و به پایانى که براى ما معین کردى رسیدیم.» ‏[‏خدا‏]‏ مى فرماید: «جایگاه شما آتش است; در آن ماندگار خواهید بود، مگر آنچه را خدا بخواهد ‏[‏که خود تخفیف دهد‏]‏; آرى، پروردگار تو حکیم داناست.»

8. لشکر ابلیس تار و مار می کند!


وَاسْتَفْزِزْ مَنْ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَولَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یَعِدُهُمْ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا*الاسراء64*
و از ایشان هر که را توانستى با آواى خود تحریک کن و با سواران و پیادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شرکت کن و به ایشان وعده بده»، و شیطان جز فریب به آنها وعده نمى دهد.
ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ *الاعراف17*
«آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت.»

9. جنیان غیب نمی دانند.


فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتْ الْجِنُّ أَنْ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ*سبأ14*
پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم، جز جنبنده اى خاکى ‏‏]‏‏=موریانه[ که عصاى او را ‏‏]‏‏به تدریج[ مى خورد، ‏‏]‏‏آدمیان را[ از مرگ او آگاه نگردانید، پس چون ‏‏]‏‏سلیمان[ فرو افتاد براى جنیان روشن گردید که اگر غیب مى دانستند، در آن عذاب خفت آور ‏‏]‏‏باقى[ نمى ماندند.

10. ابلیس دشمن دیرینه!

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى *طه116* فَقُلْنَا یَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَکَ وَلِزَوْجِکَ فَلَا یُخْرِجَنَّکُمَا مِنْ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى *طه117*
و ‏[‏یاد کن‏]‏ هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: «براى آدم سجده کنید.» پس، جز ابلیس که سر باز زد ‏[‏همه‏]‏ سجده کردند.
پس گفتیم: «اى آدم، در حقیقت، این ‏[‏ابلیس‏]‏ براى تو و همسرت دشمنى ‏[‏خطرناک‏]‏ است، زنهار تا شما را از بهشت به در نکند تا تیره بخت گردى.»
یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمْ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنْ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ لِلَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ *الاعراف27*
اى فرزندان آدم، زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد; چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند، و لباسشان را از ایشان برکند، تا عورتهایشان را بر آنان نمایان کند. در حقیقت، او و قبیله اش، شما را از آنجا که آنها را نمى بینید، مى بینند. ما شیاطین را دوستان کسانى قرار دادیم که ایمان نمى آورند.
فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُبِینٌ *الاعراف22*
پس آن دو را با فریب به سقوط کشانید; پس چون آن دو از ‏[‏میوه‏]‏ آن درختِ ‏[‏ممنوع‏]‏ چشیدند، برهنگى هایشان بر آنان آشکار شد، و به چسبانیدن برگ‏[‏هاى درختانِ‏]‏ بهشت بر خود آغاز کردند، و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد: «مگر شما را از این درخت منع نکردم و به شما نگفتم که در حقیقت شیطان براى شما دشمنى آشکار است.»

11. ابلیس لعنتی و اخراجی!


قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ *ص77* وَإِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی إِلَى یَوْمِ الدِّینِ *ص78*
فرمود: «پس، از آن ‏‏]‏‏مقام[ بیرون شو، که تو رانده اى.و تا روز جزا لعنت من بر تو باد.»
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنْ الصَّاغِرِینَ *الاعراف13*
فرمود: «از آن ‏[‏مقام‏]‏ فرو شو، تو را نرسد که در آن ‏[‏جایگاه‏]‏ تکبّر نمایى. پس بیرون شو که تو از خوارشدگانى.»

12 . حق نمایی شیوه گمراه کردن!


فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنْ الْخَالِدِینَ *الاعراف20* وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنْ النَّاصِحِینَ*الاعراف21*
پس شیطان، آن دو را وسوسه کرد تا آنچه را از عورتهایشان برایشان پوشیده مانده بود، براى آنان نمایان گرداند; و گفت: «پروردگارتان شما را از این درخت منع نکرد، جز ‏[‏براى‏]‏ آنکه ‏[‏مبادا‏]‏ دو فرشته گردید یا از ‏[‏زمره‏]‏ جاودانان شوید.»
و براى آن دو سوگند یاد کرد که: من قطعاً از خیرخواهان شما هستم.
فَرِیقًا هَدَى وَفَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمْ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمْ اتَّخَذُوا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ *الاعراف30*
‏‏]‏‏در حالى که[ گروهى را هدایت نموده، و گروهى گمراهى بر آنان ثابت شده است، زیرا آنان شیاطین را به جاى خدا، دوستان ‏‏]‏‏خود[ گرفته اند و مى پندارند که راه یافتگانند.

13. قدرت جن چقدر است ؟

قَالَ یَا أَیُّهَا المَلَأُ أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ *النمل38* قَالَ عِفْریتٌ مِنْ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ *النمل39*
‏‏[‏‏سپس] گفت: «اى سران ‏‏]‏‏کشور[ کدام یک از شما تخت او را -پیش از آنکه مطیعانه نزد من آیند- براى من مى آورد؟» عفریتى از جن گفت: «من آن را پیش از آنکه از مجلس خود برخیزى براى تو مى آورم و بر این ‏‏]‏‏کار[ سخت توانا و مورد اعتمادم.»
وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَیْکَ نَفَرًا مِنْ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِیَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِمْ مُنْذِرِینَ *الاحقاف29*
و چون تنى چند از جِن را به سوى تو روانه کردیم که قرآن را بشنوند; پس چون بر آن حاضر شدند ‏[‏به یکدیگر‏]‏ گفتند: «گوش فرا دهید.» و چون به انجام رسید، هشداردهنده به سوى قوم خود بازگشتند.
یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ *الرحمن33*
اى گروه جنّیان و انسیان، اگر مى توانید از کرانه هاى آسمانها و زمین به بیرون رخنه کنید، پس رخنه کنید. ‏‏]‏‏ولى[ جز با ‏‏]‏‏به دست آوردن[ تسلطى رخنه نمى کنید.
وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِیدًا وَشُهُبًا *الجن8* وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ یَسْتَمِعْ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا *الجن9* وَأَنَّا لَا نَدْرِی أَشَرٌّ أُرِیدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا *الجن10*
و ما بر آسمان دست یافتیم و آن را پر از نگهبانان توانا و تیرهاى شهاب یافتیم.
و در ‏[‏آسمان‏]‏ براى شنیدن، به کمین مى نشستیم، ‏[‏اما‏]‏ اکنون هر که بخواهد به گوش باشد، تیر شهابى در کمین خود مى یابد. و ما ‏[‏درست‏]‏ نمى دانیم که آیا براى کسانى که در زمینند بدى خواسته شده یا پروردگارشان برایشان هدایت خواسته است؟
وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعجِزَ اللَّهَ فِی الْأَرْضِ وَلَنْ نُعْجِزَهُ هَرَبًا *الجن12*
و ما مى دانیم که هرگز نمى توانیم در زمین خداى را به ستوه آوریم، و هرگز او را با گریز ‏[‏خود‏]‏ درمانده نتوانیم کرد

14. سخن آخر:


• جنیان نیز خوب و بد دارند :
  وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِکَ کُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا *الجن11* وَأَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَى آمَنَّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلَا یَخَافُ بَخْسًا وَلَا رَهَقًا *الجن13* وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِکَ تَحَرَّوْا رَشَدًا *الجن14* وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا *الجن15*
و از میان ما برخى درستکارند و برخى غیر آن، و ما فرقه هایى گوناگونیم. و ما چون هدایت را شنیدیم بدان گرویدیم; پس کسى که به پروردگار خود ایمان آورد، از کمى ‏[‏پاداش‏]‏ و سختى بیم ندارد.و از میان ما برخى فرمانبردار و برخى از ما منحرفند: پس کسانى که به فرمانند، آنان در جستجوى راه درستند، ولى منحرفان، هیزم جهنم خواهند بود.»
• تقوا راه رستگاری است و در مسیر هدایت  خدا ، دروغ و زشتکاری راه ندارد:
یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ *الاعراف26*
اى فرزندان آدم، در حقیقت، ما براى شما لباسى فرو فرستادیم که عورتهاى شما را پوشیده مى دارد و ‏‏]‏‏براى شما[ زینتى است، و‏‏]‏‏لى[ بهترین جامه،[ لباس‏‏]‏‏ تقوا است. این از نشانه هاى [‏‏قدرت‏‏] خداست، باشد که متذکّر شوند.
وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَیْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ*الاعراف28*
و چون کار زشتى کنند، مى گویند: «پدران خود را بر آن یافتیم و خدا ما را بدان فرمان داده است.» بگو: «قطعاً خدا به کار زشت فرمان نمى دهد، آیا چیزى را که نمى دانید به خدا نسبت مى دهید؟»
• شیطان های جنی و انسانی با شیوه های فریب‌کارانه در کمین همه :
وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ*الانعام112* وَلِتَصْغَى إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِیَرْضَوْهُ وَلِیَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ *الانعام113*
و بدین گونه براى هر پیامبرى دشمنى از شیطانهاى انس و جن برگماشتیم. بعضى از آنها به بعضى، براى فریب ‏[‏یکدیگر‏]‏، سخنان آراسته القا مى کنند; و اگر پروردگار تو مى خواست چنین نمى کردند. پس آنان را با آنچه به دروغ مى سازند واگذار.و ‏[‏چنین مقرر شده است‏]‏ تا دلهاى کسانى که به آخرت ایمان نمى آورند به آن ‏[‏سخن باطل‏]‏ بگراید و آن را بپسندد، و تا اینکه آنچه را باید به دست بیاورند، به دست آورند.