بسم الله الرحمن الرحیم
1– آیات صریح قرآن در باره رویکرد آینده بنی اسرائیل :
· وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إسْرائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا *الاسراء4*
و در کتاب آسمانى[شان] به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که: «قطعاً دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و قطعاً به سرکشىِ بسیار بزرگى برخواهید خاست. »
· فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا *الاسراء5*
پس آنگاه که وعده [تحقّق] نخستین آن دو فرا رسد، بندگانى از خود را که سخت نیرومندند بر شما مى گماریم، تا میان خانه ها[یتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآیند، و این تهدید تحقّق یافتنى است.
· ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمْ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا *الاسراء6*
پس [از چندى] دوباره شما را بر آنان چیره مى کنیم و شما را با اموال و پسران یارى مى دهیم و [تعداد] نفرات شما را بیشتر مى گردانیم.
· إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا*الاسراء7*
اگر نیکى کنید، به خود نیکى کرده اید، و اگر بدى کنید، به خود [بد نموده اید]. و چون تهدید آخر فرا رسد [بیایند] تا شما را اندوهگین کنند و در معبد[ تان] چنانکه بار اول داخل شدند[به زور] درآیند و بر هر چه دست یافتند یکسره [آن را] نابود کنند.
2- کلید واژه های آیات بالا را که با عنوان این نوشته مرتبط است می توان بدین ترتیب مورد توجه قرار داد:
· قَضَیْنَا : حکم قطعی
· لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ : فساد جهانی
· مَرَّتَیْنِ: تکرار این فساد
· لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا: سرکشی بسیار بزرگ
· بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا : مأموریت بندگان خاص خدا و تسلط بر این گروه
· فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ : جستجوی خانه به خانه
· ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمْ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ : بازگشت دوباره قدرت بنی اسرائیل
· لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ : روسیاهی در سرکشی دوم
· لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ : فتح مسجد برای دومین بار
3- نکته های قابل دریافت :
· آنچه که در کتاب تورات یا لوح محفوظ ثبت شده وعده ای شدنی است : وَقَضَیْنَا ......َکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا
· سیاق آیه خبر از فساد این گروه در آینده دارد : وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إسْرائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ
· این فساد و سرکشی در دو مرحله بروز خواهد کرد : لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ
· این دو رویداد ، جهانی و گسترده خواهد بود : لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا
· در وعده اول گروهی از بندگان ویژه خدا بر این گروه مامور ومسلط می شوند : بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا
· صلابت و نیرومندی بالا از ویژگی های لشکر مامور است : أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ
· این اقدام و عملیات ، به جستجوی خانه به خانه برای یافتن بنی اسرائیل می انجامد : فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ
· بازگشت قدرت به بنی اسرائیل بدون اشاره به علت آن یا دلیل شکست گروه مقابل : ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمْ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ
· توانمندی دوباره این دسته به وسیله افزایش اموال ، پسران و نفرات است : أَمْدَدْنَاکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا
· علت بروز حادثه دوم عملکرد بد خود بنی اسرائیل ( وچه بسا قدر نشناسی) است : إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا
· نتیجه سرکشی دوم روسیاهی این گروه به دست نیرو های ویژه است : فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ
· لشکر بندگان ویژه خدا برای دومین بار وارد مسجد خواهند شد : لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ
· نابودی آن چنانی هرگونه آثار به جامانده از بنی اسرائیل : لِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا
4 – نکته های تفسیری :
· مراد از «الْمَسْجِدَ» به قرینه آیه اول سوره اسراء ، مسجد الاقصی می باشد : سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى
· عبارت «عِبَادًا لَنَا» حاکی از ویژگی مخلَص بودن این نیروها دارد چون با عبارت عبد ، عباد و عبادنا متمایز است. برگزیدگی این بندگان در ترکیب زیبای عباد + لنا نهفته است.
· جالب اینجاست که عبارت «عِبَادًا لَنَا» تنها یک بار در قرآن به کار رفته و عبارت «عِبَادِنَا» نیز تنها برای پیامبران ذکر شده :
حضرت یوسف : إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ *یوسف24*
خضر نبی (قول برخی تفاسیر) : فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَیْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا *الکهف65*
حضرت نوح : إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ *الصافات81*
حضرت ابراهیم : إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ *الصافات111*
حضرت موسی و هارون : إِنَّهُمَا مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ *الصافات122*
حضرت الیاس : إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ *الصافات132*
پیامبران : وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ *الصافات171*
حضرت ابراهیم ، اسحاق و یعقوب : وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِیمَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ *ص45*
حضرت نوح و لوط : اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ *التحریم10*
همچنین ذکر این بندگان بدین صورت آمده است :
تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ کَانَ تَقِیًّا *مریم63*
این همان بهشتى است که به هر یک از بندگان ما که پرهیزگار باشند به میراث مى دهیم.
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا *فاطر32*
سپس این کتاب را به آن بندگان خود که [آنان] را برگزیده بودیم، به میراث دادیم.
وَلَکِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا *الشورى52*
ولى آن را نورى گردانیدیم که هر که از بندگان خود را بخواهیم به وسیله آن راه مى نماییم.
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ* إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمْ الْمُخْلَصِینَ* قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ *الحجر39 ،40و41*
گفت: «پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان مى آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت،
مگر بندگان خالص تو از میان آنان را.» فرمود: «این راهى است راست [که] به سوى من [منتهى مى شود].
· با توجه به عبارت «... فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ ... و ... لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ » این حوادث پیرامون مسجدالاقصی و فلسطین رخ خواهد نمود.
· در تاریخ بنی اسرائیل چنین فتنه هایی با ویژگی جهانی بودن، گستردگی و سرکوب توسط نیرو های الهی وجود ندارد. آنچه که در داستان «بخت النصر» و «طرطیانوس» و سر کوبی یهود نقل شده ، با ویژگی های پیش گفته همگونی ندارد ؛ چراکه یا مسئله جهانی نبوده یا یهود در آن موقعیت ، بر حق بوده و مهم تر آنکه طغیان گری از جانب مشرکان بوده نه قوم خداپرست یهود.
· به نظر می رسد فتنه اخیر این قوم که در قالب صهیونیزم و تشکیل کشور اسرائیل با داعیه از نیل تا فرات به وقوع پیوسته ، می تواند با حادثه اول پیش بینی شده در آیات قرآن تطبیق داشته باشد که البته در این زمینه نباید با قطع سخن گفت اما نشانه های بسیاری در آن دیده می شود.
· نکته مهم تر این که نتیجه حادثه دوم ، که قلع و قمع نهایی این گروه است به نظر اشاره به یک واقعه نهایی و جهانی دارد . همان واقعه بزرگ موعود که اتفاقا یهودیان ، مسیحیان و مسلمانان و به ویژه شیعیان در انتظار آن هستند .
5 – چند نکته تکمیلی :
· نباید از نظر دور داشت آنچه در قرن اخیر و در سرزمین های اشغالی فلسطین روی داده ، نسبتی با آموزه های راستین حضرت موسی ندارد و حتی باور های ساختگی صهیونیستی ، میان جامعه یهود نیز کلیت و مقبولیت ندارد چه این که گروه های یهودی هستند که با این رژیم مخالفند . شاید بتوان صهیونیزم در یهود را به وهابیت در اسلام تشبیه کرد.
· مقاومت اسلامی حزب الله در لبنان ، که در مسیر مکتب اهل بیت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و صراط مستقیم عباد الله ، حرکت می کند و به پیروزی های چشم گیری نیز دست یافته ، رایحه ای از پیروزی بزرگ نوید داده شده در خود دارد.
· از آن جا که بندگان ویژه خدا نمی توانند از هر گروه وقومی و با هر هدف به ظاهر اسلامی ، یک حرکت جهادی مخلصانه را ترتیب داده و به نصر الهی پیروز شوند ، باید در شناخت جریان های گوناگون و عملکرد آنان دقت نظر داشت و از ارتباطات پشت پرده شان با مستکبران نباید غافل شد . شاید اگر همه ادعاهای مطرح شده صحیح بود امروز باید القاعده را در رویارویی با اسرائیل می دیدیم.
· با توجه به گستردگی جنایات صهیونیست ها و گذشت سال ها از این جریان ، چه بسا وعده نصرت الهی دور نباشد و به زودی با ظهور مردان با صلابت و استوار قدم ، شاهد سرنگونی این رژیم غاصب و آزادی قدس شریف باشیم.
· روایات بسیاری از اقامه نماز جماعت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به همراه حضرت عیسی علیه السلام در بیت المقدس خبر می دهد . این مسئله با لحاظ محل ظهور که از مکه و کنار کعبه خواهد بود ، نمادین بودن این نماز جماعت را می رساند که به معنای پایان قدرت شیطانیان و طاغوتیان و آغاز حکومت الهی وعده داده شده است .
َنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْوَارِثِینَ *القصص5*
و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین] کنیم.
امید که توفیق بندگی مخلصانه خدا را داشته باشیم و روزگاری نه چندان دور در بیت المقدس به امامت پیشوای منتظر به نماز بایستیم .
ان شاء الله
* جهت اطلاع و مطالعه بیشتر به کتاب « بررسی شخصیت اهل بیت (ع) در قرآن به روش قرآن به قرآن » اثر حجة الاسلام و المسلمین استاد دکتر ولی الله نقی پور فر ، مرکز چاپ و انتشارات مرکز آموزش دولتی مراجعه کنید.
اگه دوست داری اینجا نظر بده: نظر جالب
----------------------------------------------------------------